اسپیس‌ایکس دو دکل نفتی را به سکوی شناور پرتاب استارشیپ تبدیل می‌کند

0 198

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) دو دکل حفاری نفتی را خریداری کرده است و تصمیم دارد آن‌ها را تبدیل به سکوی شناور پرتاب برای فضاپیمای استارشیپ (Starship) کند. به‌دلیل نگرانی‌هایی که درباره خطر انفجار این فضاپیمای فوق‌سنگین وجود دارد و همچنین به‌علت سر و صدای فراوانی که ایجاد می‌کند، پرتاب مکرر آن از نزدیکی مناطق پرجمعیت مشکل‌ساز است. به‌همین‌دلیل، اسپیس‌ایکس از سال ۲۰۱۷ و با ایده ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل این شرکت، به‌دنبال خرید سکویی شناور در دریا برای پرتاب استارشیپ بوده است.

نام این دو سکو پس از خریداری به‌طور رسمی به اسم فوبوس (Phobos) و دیموس (Deimos)، دو قمر مریخ، تغییر داده شد. برای مالکیت هرکدام از این دکل‌های نفتی ۳.۵ میلیون دلار هزینه پرداخت شده است. این دو دکل در سواحل منطقه برانزویل (Brownsville) در ایالت تگزاس آمریکا و در نزدیکی تاسیسات ساخت و پرتاب استارشیب در منطقه بوکا چیکا (Boca Chica) قرار دارند. گفتنی است اسپیس‌ایکس تصمیم دارد علاوه‌بر برنامه سفر به ماه و مریخ، از حامل فضایی استارشیپ برای مقاصد سوخت‌گیری در مدار زمین و نیز سفر سریع از یک نقطه زمین به نقطه دیگر بهره بگیرد.

چین نیز در حال ساخت یک سکوی پرتاب شناور در نزدیکی ساحل ایالت شاندونگ (Shandong) در دریای زرد است تا حامل‌های فضایی کوچک خود را از آنجا به فضا بفرستد. شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (China Aerospace Science and Technology Corporation) مسئولیت ساخت این سکوی پرتاب را برعهده دارد و قرار است علاوه‌بر پرتاب حامل‌های فضایی، از آن برای ساخت و نگهداری حامل‌ها، ماهواره‌ها و دیگر ابزارهای فضایی نیز استفاده شود.

چین نخستین بار در ژوئن۲۰۱۹ یک ماهواره‌بر را از دریا به فضا پرتاب کرد. در این عملیات ماهواره‌بر کوچک لانگ مارچ-۱۱ (Long March-11) از یک سکوی متحرک در دریای زرد به فضا پرتاب شد. این حامل فضایی چهار مرحله‌ای با طول حدوداً ۲۰ متر، وزنی معادل ۵۸ تُن دارد که در مأموریت مذکور چند ماهواره را به مدار لئو منتقل نمود.

پیش از این و طی سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۴ روسیه از سکوی پرتاب شناوری موسوم به سی‌لانچ (Sea Launch) متعلق به شرکتی با همین نام برای پرتاب ماهواره‌بر‌های زنیت (Zenit) تولیدشده در اوکراین استفاده می‌کرد. استفاده از سی‌لانچ پس از مجموعا ۳۶ پرتاب که ۳ مورد آن ناموفق بود، به‌دلیل توقف تولید زنیت خاتمه یافت. هرچند شرکت زنیبت پیش از آن در سال ۲۰۰۹ با انتقال کامل مالکیت خود به شرکت روسی اِنرگیا (Energia) اعلام ورشکستگی کرده بود.

سی‌ لانچ در سال ۲۰۱۶ توسط خطوط هوایی S73 روسیه خریداری شد که در نتیجه آن شرکت اس۷ اسپیس (S7 space) راه‌اندازی گردید. مقامات روس قصد دارند این سکوی پرتاب شناور را دوباره برای مأموریت‌های فضایی عملیاتی کنند که برای این امر مبلغی در حدود ۴۷۰ میلیون دلار هزینه لازم است.

 

espash ، nasaspaceflight

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16403
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها