درک بهتر لایه خارجی خورشید با کمک امواج مغناطیسی

محققان طی مطالعه‌ای مشاهدات داده‌های رصدی به‌دست‌آمده توسط تلسکوپ‌های زمینی را با ماهواره‌های در ارتفاع نزدیک زمین ترکیب کردند تا ارتباط میان امواج مغناطیسی در فام‌سپهر (کروموسفر) و ذرات یونیزه‌شده فراوان در جو خارجی بسیار داغ خورشید را شناسایی کنند. لایه بیرونی خورشید به‌نام تاج خورشیدی (Stellar Corona) ترکیب شیمیایی بسیار متفاوتی نسبت به لایه‌های داخلی که سردتر هستند، داشته و علت این امر نیز مدت‌ها نامعلوم بوده است.

یکی از دلایل چنین امری این است که امواج مغناطیسی در کروموسفر خورشید، نیرویی را اعمال می‌کنند که پلاسمای این ستاره را به اجزای مختلف تقسیم می‌نمایند، به‌طوری‌که فقط ذرات یونی به تاج منتقل شده و در‌حالی‌که ذرات خنثی را پشت‌سر می‌گذارند، به تجمع عناصری مانند آهن، سیلیسیم و منیزیم در جو خارجی منجر می‌شوند.

دبورا بیکر (Deborah Baker)، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: «بررسی ترکیبات شیمیایی مختلف لایه‌های داخلی و خارجی خورشید برای اولین بار بیش از ۵۰ سال پیش مورد مطالعه قرار گرفت. با توجه به اینکه لایه‌ها از نظر فیزیکی به‌هم پیوند خورده‌اند و ماده موجود در تاج از داخلی‌ترین لایه یعنی نورسپهر (فوتوسفر) نشات گرفته، تفاوت در ترکیب تعجب‌آور است!» وی ادامه می‌دهد: «اکنون به‌لطف ترکیبی از مشاهدات زمینی و فضایی از جو خورشید، که تقریبا همزمان انجام شده، امکان شناسایی قطعی امواج مغناطیسی در کروموسفر و ارتباط این موارد با فراوانی عناصر در تاج وجود دارد.»

محققان این مطالعه جهت‌گیری امواج را با مدلسازی طیف وسیعی از میدان‌های مغناطیسی کشف کرده و دریافتند که امواج منعکس‌کننده در کروموسفر به‌صورت مغناطیسی با مناطق ذرات یونیزه فراوان در تاج ارتباط دارند.

شناسایی فرآیندهای تشکیل‌دهنده تاج بسیار مهم است، چرا که پژوهشگران سعی دارند باد خورشیدی را بهتر درک دارند. باد خورشیدی جریانی از ذرات باردار است که از خورشید به بیرون منتشر می‌شود و می‌تواند ماهواره‌ها و زیرساخت‌های زمین را مختل کند و به آن‌ها آسیب برساند. یافته‌های جدید به آن‌ها کمک می‌کند تا باد خورشیدی را تجزیه و تحلیل کرده و منشا آن را ردیابی کنند.