فضاپیمای چینی اولین تصویر خود از مریخ را به زمین ارسال کرد

0 221

اولین ماموریت مریخی چین با نزدیک شدن به این سیاره نخستین تصویر از آن را به زمین مخابره کرد. فضاپیمای تیان‌ون-۱ (Tianwen-1) که ژوئیه سال گذشته میلادی به مقصد سیاره سرخ به فضا پرتاب شد، اکنون پس از گذشت حدودا ۷ ماه در نزدیکی این سیاره قرار دارد. سازمان ملی فضایی چین (CNSA) اولین تصویر ثبت‌شده از مریخ توسط تیان‌ون-۱ از فاصله ۲.۲ میلیون کیلومتری این سیاره را منتشر کرد و از عملکرد صحیح تمام سامانه‌‌های آن خبر داد.

این فضاپیمای ۵ تنی روز چهارشنبه ۱۰فوریه (۲۲بهمن) وارد مدار مریخ خواهد شد. تیان‌ون-۱پس از قرار گرفتن در مدار مریخ، برای ارسال فرودگر و کاوشگر بر سطح آن آماده می‌شود. فضاپیمای مذکور ابتدا از محل فرود در اطراف منطقه‌ای به‌نام یوتوپیا پلانتیا (Utopia Planitia) نقشه‌برداری کرده و سپس برای ارسال کاوشگر در ماه مه (حدوداً چهار ماه دیگر) آماده خواهد شد.

چین هنوز اسمی برای کاوشگر این ماموریت انتخاب نکرده و در حال حاضر با برگزاری یک نظرسنجی عمومی به‌دنبال انتخاب اسم آن است. این کاوشگر ۲۴۰ کیلوگرمی در صورت فرود موفق بر سطح مریخ خصوصیات خاک و احتمال وجود یخ‌آب در سطح آن را با تجهیزات مختلف خود مطالعه می‌کند و در عین حال فضاپیمای تیان‌ون-۱ با استفاده از دوربین‌های با قدرت تفکیک مکانی بالا و رادار، سطح آن را بررسی خواهد کرد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16394
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها