ارائه خدمات اینترنت با یکپارچه‌سازی شبکه‌های زمینی و ماهواره‌ای

0 194

استارت‌آپ آمریکایی امنیسپیس (Omnispace) تصمیم دارد شبکه جهانی ترکیبی یکپارچه فضایی و زمینی برای تامین خدمات اینترنت 5G و اینترنت اشیا (IoT) توسعه دهد. در این فناوری، استانداردهای اتصال به شبکه‌های زمینی بی‌سیم و ماهواره‌ها یکپارچه می‌شود و قابلیت بهره‌گیری از هر دو فراهم می‌شود. برخلاف دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت اشیا که فقط از اتصال ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کنند، ادواتی که از فناوری امنیسپیس بهره می‌برند تا حد امکان از شبکه‌های زمینی استفاده کرده و فقط در نقاط دورافتاده از اتصال ماهواره‌ای بهره می‌گیرند. هر کجا که شبکه زمینی در دسترس نباشد، وسیله موردنظر به‌طور خودکار و در لحظه به ماهواره متصل خواهد شد و ارتباط دائمی را حفظ خواهد کرد.


امنیسپیس استانداردهای 5G را به‌گونه‌ای متفاوت از دیگر شرکت‌ها پیاده‌سازی کرده است، به‌طوری‌که می‌تواند از تراشه‌های استانداردی که در ادوات شبکه‌های زمینی به‌کار گرفته می‌شوند برای ارتباط ماهواره‌ای نیز استفاده کند. این طرح در رقابت با شرکت‌هایی ارائه شده است که در حال توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای برای ارائه خدمات اینترنت اشیا هستند و برخی از آن‌ها ارائه خدمات تجاری را آغاز کرده‌اند؛ مانند شرکت‌های سوئیسی آستروکت (Astrocast)، کانادایی کپلر (Kepler Communications) و آمریکایی سوارم (Swarm Technologies). مدیر اجرایی امنیسپیس گفته که این استارت‌آپ به‌دنبال مشتریانی در حوزه‌های کشاورزی، معدن، انرژی، کشتیرانی و ترابری برای فناوری خود است. امنیسپیس موفق شده برای توسعه طرح خود ۶۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند.


شبکه‌های استارت‌آپ یادشده در فرکانس ۲ گیگاهرتز در باند S فعالیت می‌کنند. این شبکه‌ها در ابتدا به شرکت ورشکسته آی‌سی‌او گلوبال (ICO Global) متعلق بود که در اوایل دهه ۲۰۰۰ تصمیم داشت منظومه‌ای از ماهواره‌ها را به مدار ارتفاع متوسط بفرستد. امنیسپیس تجهیزات شرکت مذکور، از جمله ماهواره‌ای را که در سال ۲۰۰۱ در مدار زمین قرار گرفت، خریداری کرده است. در حال حاضر امنیسپیس از ماهواره مذکور برای آزمایش فناوری خود بهره می‌گیرد.

این استارت‌آپ ساخت دو نمونه کوچک آزمایشی از ماهواره‌هایش را در آوریل۲۰۲۰ به شرکت فرانسوی-ایتالیایی تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) واگذار کرده است. این دو ماهواره در پایان سال جاری میلادی تحویل داده می‌شوند و پرتاب آن‌ها برای اوایل سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است. دو ماهواره مذکور به‌منظور آزمایش جنبه‌های مختلف فناوری شبکه‌ای که امنیسپیس توسعه داده به‌کار گرفته خواهند شد. بر اساس عملکرد این دو ماهواره مشخص می‌شود که استارت‌آپ مورد بحث برای ارائه خدمات خود به چند ماهواره در مدار نیازمند است. با به مدار رفتن این دو، ماهواره قدیمی شرکت آی‌سی‌او گلوبال بازنشسته خواهد شد. مسئولان امنیسپیس انتظار دارند بخش فضایی آن طی چهار سال تکمیل شود.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16393
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها