کنسرسیوم بزرگ اسپانیایی‌ها برای توسعه منظومه ماهواره‌ای با اهداف راهبردی

0 247

کنسرسیومی از ۲۳ شرکت و نهاد اسپانیانی تصمیم دارند منظومه‌ای متشکل از ۳۰ ماهواره پایش زمین را با هدف دیجیتالی کردن چندین بخش راهبردی اسپانیا، مواجهه با چالش‌های توسعه پایدار و بهینه‌سازی اقتصادی این کشور توسعه داده و به مدار بفرستند. جمع‌آوردی داده‌‌های کلیدی برای پایش محیطی و همچنین داده‌های با ارزش بالای علمی برای اهداف مدیریتی و تصمیم‌سازی از اهداف این منظومه ماهواره‌ای اعلام شده است. ماهواره‌های این منظومه به سامانه‌های پیشرانش نوین، دوربین‌های تصویربرداری با فناوری هوش مصنوعی، سامانه‌های مخابراتی با باند وسیع و خدمات اینترنت اشیا (IoT) مجهز خواهند بود.

سکویی ابری برای داده‌های جمع‌آوری‌شده منظومه ماهواره‌ای مذکور ایجاد می‌شود که با بهره‌گیری از ترفندهای پیشرفته پردازش به‌کمک هوش مصنوعی، امکان تحلیل داده‌ و تصمیم‌سازی موثر را فراهم می‌کند. حوزه‌های کشاورزی، انرژی‌های جایگزین، مدیریت زیرساخت‌ها، پیش‌گیری و شناسایی بلایای طبیعی از این طرح که با سرمایه‌گذاری ۱۴۷ میلیون یورویی انجام می‌گیرد، بهره‌مند می‌شوند. مطابق پیش‌بینی‌ها طرح مذکور باعث ایجاد ۱۰ درصد شغل جدید در حوزه فضایی در اسپانیا و ۵۰۰ میلیون یورو سودآوری تا سال ۲۰۲۶ شود.

کمک‌رسانی برای تحقق اهداف زیست‌محیطی تعیین‌شده در معامله سبز اروپا (European Green Deal)، که کمیسیون اروپا برای مقابله با تغییرات زیست‌محیطی و انتشار گازهای گلخانه‌ای تصویب کرده، از دیگر مزایای انجام این طرح عنوان شده است. طرح مورد بحث در قالب «برنامه‌ ارتقای ثبات و رقابت صنعتی» (Programme for the Promotion of Industrial Competitiveness and Sustainability) به وزارت صنایع اسپانیا نیز ارائه شده و قرار است از منابعی که اتحادیه اروپا برای بازیابی اقتصادی کشورهای عضو آن پس از همه‌گیری کووید-۱۹ در نظر گرفته، نیز بهره‌مند شود.


شرکت‌هایی با حوزه فعالیت‌های متنوع از طراحی ماهواره تا مدیریت داده در طرح مذکور مشارکت دارند. مدیریت گروه مشارکت‌کنندگان را شرکت چند ملیتی اپن کازموس (Open Cosmos)، که یک اسپانیایی آن را تاسیس کرده و در لندن مستقر است، برعهده دارد. انتظار می‌رود مرحله نخست این منظومه ماهواره‌ای در کمتر از دو سال آینده عملیاتی شود.

منبع satnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16392
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها