ماموریت ارتقای باتری‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از چهار سال پایان یافت

0 141

دو فضانورد ناسا پس از انجام یک راهپیمایی فضایی حدودا ۵ ساعته باتری‌های فرسوده ایستگاه فضایی بین‌المللی را با نمونه یون-لیتیوم تعویض کرده و به عملیاتی که چهار سال قبل شروع شده بود، پایان دادند. مایکل هاپکینز (Michael Hopkins) و ویکتور گلاور (Victor Glover) روز دوشنبه ۱فوریه (۱۳بهمن) پس از سپری کردن ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه در محیط خلاء، باتری‌های قدیمی ایستگاه را تعویض و تعدادی از دوربین‌های نصب‌شده در اطراف آن را به‌روزرسانی کردند.

تعویض باتری‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی سال‌هاست که به یکی از مأموریت‌های معمول فضانوردان تبدیل شده، اما انجام آن پیچیده و نیازمند پوشیدن لباس فضانوردی و قدم گذاشتن به محیط خطرناک خلاء است. یکی از چالش‌هایی که فضانوردان حین تعویض باتری‌ها با آن روبرو می‌شوند، سرعت بسیار زیاد گردش ایستگاه به دور زمین است. این سازه با سرعت ۲۷۶۰۰ کیلومتر بر ساعت به دور زمین گردش و هر ۴۵ دقیقه یک‌بار طلوع و غروب خورشید را تجربه می‌کند.

زمانی که ایستگاه در برابر نور خورشید قرار دارد، صفحات خورشیدی متصل به سازه انرژی را در باتری‌ها ذخیره می‌کنند. وقتی که ایستگاه از نقطه بین طلوع و غروب یا اصطلاحا «خط ترمیناتور» (Terminator line) عبور کرده و وارد نیمه تاریک زمین می‌شود، باتری‌ها انرژی کل ایستگاه از سامانه‌‌های پشتیبان حیات گرفته تا جاروبرقی را تأمین می‌کنند.

سامانه برق اصلی ایستگاه تا مدت‌ها از باتری‌های قدیمی نیکل-هیدروژن برای ذخیره‌سازی انرژی استفاده می‌کرد. کارشناسان ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۰۹ تحقیق در مورد ارزیابی و ریسک استفاده از باتری‌های یون-لیتیوم را آغاز کردند. این برنامه سال ۲۰۱۱ تایید و تولید باتری‌های جدید از اواخر سال ۲۰۱۴ شروع شد.

ناسا و سرنشینان ایستگاه عملیات تعویض باتری‌های قدیمی با باتری‌های جدید را از دسامبر۲۰۱۶ آغاز کردند. باتری‌های جدید طی چندین مرحله توسط یک فضاپیمای ژاپنی به ایستگاه تحویل داده شدند. تاکنون ۱۳ فضانورد مختلف ۱۴ راهپیمایی فضایی برای تعویض باتری‌ها انجام داده‌اند. ناسا می‌گوید سامانه برق اصلی ایستگاه حالا کاملا از فناوری یون-لیتیوم نیرو می‌گیرد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16384
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها