آزمایش تاسواره مخابرات لیزری در مدار با حمایت آژانس فضایی اروپا

یک شرکت هلندی با حمایت آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال توسعه  تاسواره‌ای است که به‌صورت ترمینال مخابرات لیزری عمل می‌کند و برای دریافت داده‌های ماهواره‌ای با سرعت یک گیگابیت در ثانیه و ارسال داده به ماهواره با سرعت ۲۰۰ کیلوبیت در ثانیه طراحی شده است. این تاسواره موسوم به کیوب‌کت (CubeCAT) ساخت شرکت هلندی هایپریون (Hyperion Technologies) در سال ۲۰۲۲ به مدار زمین خواهد رفت. آزمایش این تاسواره تک ‌واحدی در مدار زمین با کمک شبکه‌ای از ایستگاه‌های نوری زمینی انجام خواهد شد. شرکت هایپریون تاسواره مذکور را با مشارکت سازمان تحقیقات علمی کاربردی هلند (Netherlands Organisation for Applied Scientific Research) در هلند توسعه داده است.

آژانس فضایی اروپا قراردادی به ارزش ۱۵۰ هزار یورو برای حمایت از آزمایش فناوری تاسواره مذکور در مدار زمین با شرکت سازنده امضا کرده است. این مبلغ از برنامه سای‌لایت (ScyLight) این آژانس تامین شده که از توسعه فناوری‌های مخابرات نوری، فوتونیک و مخابرات کوانتومی حمایت می‌کند. همچنین وزارت دفاع هلند (Netherlands Ministry of Defense) و سازمان فضایی این کشور (Netherlands Space Office) از آزمایش این تاسواره پشتیبانی می‌کنند. تاسواره کیوب‌کت به‌همراه ماموریت آزمایش فناوری نورست-تی‌دی (NorSat-TD) به فضا خواهد رفت؛ ماموریتی که مدیریت آن را آژانس فضایی نروژ (Norwegian Space Agency) بر عهده دارد.

منبع Spacenews