استارشیپ طی فرود در دومین پرتاب آزمایشی زیرمداری خود بار دیگر منفجر شد+فیلم

0 334

نمونه اولیه حامل فضایی استارشیپ (Starship) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) طی دومین پرواز آزمایشی زیرمداری، مانند پرتاب اول که در دسامبر۲۰۲۰ انجام گرفت، هنگام فرود روی زمین منفجر شد و از بین رفت. در این عملیات، نمونه استارشیپ موسوم به SN9 با ۵۰ متر طول روز سه‌شنبه ۲فوریه (۱۴بهمن) ساعت ۲۰:۲۵ به‌وقت گرینویچ از مقر فضایی بوکا چیکا (Boca Chica) در ایالت تگزاس به آسمان پرتاب شد. 

عملیات پرتاب مطابق برنامه پیش رفت و استارشیپ در عملیاتی که بیش از ۶ دقیقه به‌طول انجامید تا ارتفاع برنامه‌ریزی‌شده ۱۰ کیلومتری سطح زمین بالا رفت، اما هنگام فرود موفق عمل نکرد و طی اصابت به زمین منفجر شد. SN9 نتوانست سرعت خود را در زمان نشستن روی زمین به‌ میزان لازم کاهش دهد تا کاملا عمودی شده و فرودی موفق داشته باشد. نمونه SN5 استارشیپ پیش‌تر طی پرواز‌های آزمایشی تا ارتفاع ۱۵۰ متری سطح زمین با موفقیت بالا رفته و فرود آمده بود.

نمونه اصلی استارشیپ که یک پرتابگر دو مرحله‌ای بازگشت‌پذیر است، ۱۲۲ متر طول داشته و دارای قطری معادل ۹ متر است. این حامل فضایی سوخت مایع با وزن ۵ هزار تُن (با احتساب محموله) قادر به حمل ۱۰۰تُن محموله به مدار لئو بوده و هر بار پرتاب آن ۲ میلیون دلار هزینه دربردارد. اسپیس‌ایکس توسعه استارشیپ را از سال ۲۰۱۲ و با دریافت بودجه‌ای ۱۳۵ میلیون دلاری از آژانس فضایی آمریکا آغاز کرد.

این شرکت به‌همراه شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) در حال توسعه فضاپیماهایی برای برنامه بازگشت به ماه آرتمیس (Artemis) ناسا هستند؛ برنامه‌ای که این آژانس در ادامه آن قصد دارد برای اولین بار انسان را به مریخ نیز اعزام کند.

 

youtube ، espash ، space ، cnbc ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16372
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها