آزمایش موفق پرتابگر هیبریدی با سوخت زیستی+فیلم

0 290

استارت‌آپ آمریکایی بلوشیفت ائرواسپیس (bluShift Aerospace) پرتابگر استارداست ۱.۰ (Stardust 1.0) خود را که به موتوری هیبریدی با سوخت جامد زیستی مجهز است، روز شنبه ۳۰ژانویه (۱۱بهمن) با موفقیت آزمایش کرد. این شرکت اطلاعات فنی بیشتری درباره سوخت جامد این موتور ارائه نکرده، اما غیرسمی بودن و جابجایی آسان را از مزیت‌های آن برشمرده و گفته که این سوخت زیستی در همه مزارع آمریکا قابل تولید است.


در این آزمایش، موتورهای هیبریدی پرتابگر برای مدت ۱۰ ثانیه روشن بودند و آن را به ارتفاعی بسیار پایین حدود ۱۵۰۰ متری رساندند، پرتابگر سپس با چتر بازیابی شد. پیش از انجام موفق، این آزمایش دو بار در همان روز متوقف شده بود؛ یک بار به‌دلیل بازنشدن شیر اکسیدکننده و بار دیگر به‌علت عمل نکردن آتشزنه. پرتابگر در این آزمایش سه محموله داشت که هرکدام به‌اندازه تاسواره‌ای سه واحدی بودند و به دو شرکت و یک دبیرستان تعلق داشتند. هدف اصلی این پرتاب آزمایشی نمایش قابلیت فناوری این استارت‌آپ فضایی است که تصمیم دارد در مراحل بعدی به پرتاب‌های زیرمداری و مداری برسد.


این آزمایش موفق ممکن است باعث جذب ۶۵۰ هزار دلار سرمایه برای شرکت بلوشیفت ائرواسپیس شود. مدیر اجرایی این شرکت اعلام کرده که پرتابگر استارداست ۲.۰ که بزرگتر و زیرمداری خواهد بود، احتمالا تا آخر امسال پرواز کند. استارداست ۲.۰ پایه اصلی را برای پرتابگر زیرمداری استارداست روگ (Stardust Rogue) و نیز پرتابگر رد دورف (Red Dwarf)، که برای ارسال محموله ۳۰ کیلوگرمی به مدار طراحی شده‌‌اند، تشکیل می‌دهد. ساخت این دو پرتابگر به جذب سرمایه بیشتر نیاز خواهد داشت و نمونه رد دورف پیش از سال ۲۰۲۴ آماده نخواهد شد. همه این پرتابگرها از نمونه‌های موتوری مشابه موتور هیبریدی پرتابگر استارداست ۱.۰ بهره می‌گیرند.


موتور پرتابگر استارداست ۱.۰ از اکسیدکننده مایع نیتروز اکسید استفاده می‌کند و به‌دلیل استفاده از سوخت جامد در کنار اکسیدکننده مایع در زمره موتورهای هیبریدی است. این نوع موتورها با وجود هزینه و پیچیدگی پایین‌تر، برای یافتن موقعیت مناسب در صنعت فضایی دچار چالش‌هایی بوده‌اند.

 

youtube

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16368
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها