ماهواره‌بر تجاری چینی در دومین ماموریت پرتاب خود شکست خورد

0 236

ماهواره‌بر چینی که در سال ۲۰۱۹ اولین پرتاب فضایی تجاری این کشور را با موفقیت انجام داده بود، در دومین ماموریت پرتاب خود شکست خورد. این ماهواره‌بر موسوم به هایپربولا-۱ (Hyperbola-1) متعلق به شرکت آی‌اسپیس (iSpace) طی عملیاتی که روز دوشنبه ۱فوریه (۱۳بهمن) ساعت ۰۸:۱۵ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد، نتوانست محموله خود را به مدار زمین برساند. هایپربولا-۱ در این ماموریت قرار بود ماهواره کوچک تحقیق و توسعه فانگژو-۲ (Fangzhou-2) متعلق به شرکت چینی اسپیس‌ آرک (Space Ark) را به مدار برنامه‌ریزی‌شده در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین منتقل کند.

تصاویر موجود از عملیات نشان می‌دهد که این وسیله نقلیه پس از خروج از مجموعه پرتاب دچار مشکل شده است. تقریبا با رسیدن به نقطه با حداکثر فشار آیرودینامیکی (max Q) دودی از قسمت جلویی هایپربولا-۱ مشاهده می‌شود كه چند ثانیه بعد ماهواره‌بر فروپاشیده و قطعات آن در بیابان‌های اطراف سقوط می‌کند. 

هایپربولا-۱ یک ماهواره‌بر کوچک سوخت جامد چهار مرحله‌ای است که ۲۴ متر طول و ۱.۴ متر قطر دارد. این ماهواره‌بر قادر به حمل ۳۰۰ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین بوده و در هنگام برخاست ۴۲ تن نیروی رانش تولید می‌کند.

 محموله این مأموریت یعنی فانگژو-۲ یک ماهواره مکعبی با ابعاد 6U بوده که هدف از ساخت آن آزمایش پلتفرمی برای استفاده در ماهواره‌های کوچک و متوسط است.

نمای ماهواره فانگژو-۲

 

nasaspaceflight ، spacenews ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16365
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها