پرتاب آزمایشی زیرمداری ماهواره‌بر ذوالجناح با موفقیت انجام شد+فیلم

0 295

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از پرتاب آزمایشی زیرمداری موفق ماهواره‌بر جدید ذوالجناح خبر داد. این ماهواره‌بر، پس از ماهواره‌برهای سفیر، سیمرغ و قاصد، چهارمین ماهواره‌بر ایرانی خواهد بود. عملیات مذکور اولین پرتاب یک ماهواره‌بر سوخت ترکیبی (مایع و جامد) در ایران بود. این ماهواره‌بر ۲۵.۵ متر طول داشته و حدود ۵۲ تن وزن دارد.

ذوالجناح دارای سه مرحله است که دو مرحله نخست آن دارای پیشران جامد بوده و مرحله سوم آن از پیشران مایع بهره می‌برد. از منظر عملیاتی، این ماهواره‌بر دارای توانی مشابه با ماهواره‌بر سیمرغ جهت تزریق مداری ماهواره‌هاست. طبق اطلاعات رسمی منتشرشده، ذوالجناح قادر به پرتاب و تزریق ماهواره‌هایی با وزن ۲۰۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین است. مراحل اول و دوم ذوالجناح تقریبا مشابه بوده و با قطری معادل ۱.۵ متر، قادر به تولید نیروی رانشی در حدود ۷۵ تن هستند. مرحله سوم این ماهواره‌بر نیز با قطر ۱.۲۵ متر مشابه مرحله دوم ماهواره‌بر سفیر است.

بهره مندی از پیشران جامد به‌جای مایع مزایایی چون کاهش جرم کل ماهواره‌بر، سادگی ساخت، کاهش هزینه و سهولت عملیات را موجب می‌شود. عدم نیاز به پایگاه پرتاب ثابت نیز از دیگر مزایای ماهواره‌برهای سوخت جامد است.

سید احمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع، درباره این عملیات گفت: «هدف اصلی ما در این پرتاب صحه‌گذاری پروازی موتور سوخت جامد بود. مرحله یک حدود هفتاد ثانیه عملکرد دارد و ما را به ارتفاع ۱۵ کیلومتری می‌رساند. در این ارتفاع بوستر جدا می‌شود که هم به ارتفاع موردنظر رسیدیم و هم جدایش اتفاق افتاد.» حسینی بیان کرد: «در محل محموله، یک محموله تحقیقاتی گذاشته بودیم تا تاثیرات همه زیرسامانه‌‌ها بر یکدیگر مشخص شود. محققان بخشی از زیرسامانه‌‌ها را در این مرحله آزمایش کردند.» 

وی همچنین اظهار کرد: «سیمرغ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که ما یک مرحله وسطی به آن اضافه می‌کنیم و به ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سریر تبدیل می‌شود. سریر توانمندی حمل یک تُن به ارتفاع هزار کیلومتری را خواهد داشت و با دستیابی به سریر، سیمرغ از رده خارج می‌شود و برای وزن‌های کمتر از یک تن از ذوالجناح استفاده خواهیم کرد. برای مدار ژئو نیز ماهواره‌بر سروش را خواهیم داشت. بنابراین طبق برنامه‌ریزی ما سه ماهواره‌بر خواهیم داشت. البته از ماهواره‌بر سروش برای ارسال تعداد زیادی ماهواره‌ با یک ماموریت پرتاب به مدارهای کم‌ارتفاع نیز استفاده می‌شود.»

 

 

tasnimnews ، telegram

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16364
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها