آزمایش پرتاب حامل فضایی استارشیپ خلاف قوانین بود

0 201

سازمان هوانوردی فدرال (Federal Aviation Administration به‌اختصار FAA) درباره آزمایش نمونه اولیه حامل فضایی استارشیپ (Starship) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) در دسامبر۲۰۲۰ تحقیقاتی انجام می‌دهد. این آزمایش که منجر به انفجار حامل شد، خلاف قوانین مجوز آزمایش‌های سازمان هوانوردی فدرال آمریکا بوده و در همین راستا تحقیقاتی با تمرکز روی فرود استارشیپ و عدم پیروی اسپیس‌ایکس از قوانین FAA آغاز شده است.

سازمان مذکور اعلام کرد اطلاعات فراهم‌شده توسط اسپیس‌ایکس را جهت اصلاح مجوز پرتاب ارزیابی می‌کند. مطابق بیانیه این سازمان، تنها در‌صورتی‌که مشخص شود اقدامات لازم برای همخوانی با الزامات قانونی در نظر گرفته شده است، اصلاحات تأیید می‌گردد.

نمونه اولیه حامل فضایی استارشیپ در اولین پرواز آزمایشی زیرمداری، هنگام فرود روی زمین منفجر شد و از بین رفت. طی عملیات مذکور، این نمونه موسوم به SN8 با ۵۰ متر طول ۹دسامبر سال گذشته میلادی از مقر فضایی بوکا چیکا (Boca Chica) در ایالت تگزاس به آسمان پرتاب شد.

هدف از انجام این عملیات، پرواز SN8 تا ارتفاع ۱۲.۵ کیلومتری سطح زمین و انجام چند مانور پیچیده بود که تمامی این‌ مأموریت‌ها با موفقیت همراه شدند؛ اما نمونه اولیه استارشیپ در هنگام فرود به‌دلیل سرعت بیش از حد تعیین‌شده با زمین برخورد کرد و منفجر شد. کل زمان پرواز SN8 از زمان برخاست تا فرود نزدیک به ۷ دقیقه به‌طول انجامید. نمونه SN5 استارشیپ پیش‌تر طی پرواز‌های آزمایشی تا ارتفاع ۱۵۰ متری سطح زمین با موفقیت بالا رفته و فرود آمده بود.

 

espash ، mehrnews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16358
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها