چین سه ماهواره سنجشی را برای شناسایی‌های اطلاعاتی و امنیتی به فضا پرتاب کرد

0 260

چین سری دوم ماهواره‌های سنجشی یائوگان-۳۱ (Yaogan-31) شامل سه ماهواره را به فضا پرتاب کرد؛ ماهواره‌هایی که ظاهرا برای مقاصد نظامی و جاسوسی در مدار زمین قرار گرفته‌اند. این عملیات روز جمعه ۲۹ژانویه (۱۰بهمن) ساعت ۰۴:۴۷ به‌وقت گرینویچ توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی (Long March-4C) از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد. سری اول ماهواره‌های یائوگان-۳۱ در سال ۲۰۱۸ به مدار زمین تزریق شده بودند.

ماهواره‌های یائوگان-۳۱ به‌احتمال زیاد برای شناسایی‌های اطلاعاتی و امنیتی‌ اقیانوس‌ها در مدار قرار گرفته‌اند و گفته ‌می‌شود مشابه ماهواره‌های آمریکایی NOSS (سرواژه Naval Ocean Surveillance Satellites) هستند که همین مأموریت را در فضا برعهده دارند. این ماهواره‌ها را آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) ساخته و سری اول آن‌ها در ارتفاع حدودا ۱۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته‌اند. چین از ماهواره‌های یائوگان-۳۱ مانند سایر ماهواره‌های جاسوسی خود اطلاعات چندانی منتشر نکرده است، اما بر اساس گزارش‌ها از این ماهواره‌ها در درجه اول برای ردیابی و نظارت بر کشتی‌های ماهیگیری استفاده می‌شود. 

نمای ماهوار‌ه‌های سری دوم یائوگان-۳۱

در حال حاضر ۶۷ ماهواره یائوگان در مدار زمین قرار گرفته که در ارتفاعی بین ۴۸۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتری زمین به دور کره خاکی در چرخش‌اند. از این ماهواره‌ها عمدتا برای مقاصدی چون انجام آزمایش‌های علمی، نقشه‌برداری از زمین، ارزیابی بازده محصولات کشاورزی و همچنین پایش بلایای طبیعی استفاده می‌شود. 

لانگ مارچ-۴سی که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که آکادمی پرواز فناوری فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) آن را ساخته است. این ماهواره‌بر دارای طول کلی ۴۵.۸ متر بوده، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سومش نیز ۲.۹ متر است. لانگ مارچ-۴سی با وزن ۲۵۰ تن می‌تواند ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو و ۲۸۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار خورشیدآهنگ حمل کند.

ماهواره‌بر مذکور اولین بار در سال ۲۰۰۶ به فضا ارسال شده و با احتساب این مأموریت تاکنون ۳۰ عملیات پرتاب را به‌انجام رسانده که دو مورد آن ناموفق بوده است. لانگ مارچ-۴سی از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید (Dinitrogen tetroxide) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

 

wikipedia ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، chinadaily ، everydayastronaut ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16345
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها