اخترشناسان برای دومین بار یک سیاره بدون ابر رصد کردند

محققان یک سیاره فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) موسوم به WASP-62b را رصد کردند که مدار آن ۴.۵ روز است و هیچ ابری در اتمسفر آن دیده نمی‌شود. پژوهشگران مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیت‌سونیان (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics) آمریکا این سیاره عظیم گازی را که در فاصله ۵۷۵ سال نوری از زمین است، مورد بررسی قرار دادند. این دومین باری است که محققان یک سیاره فراخورشیدی بدون ابر را رصد می‌کنند. به‌گفته آن‌ها فقط حدود ۷ درصد از سیاره‌های خارج از منظومه شمسی از چنین ویژگی برخوردارند.

سیاره مذکور در سال ۲۰۱۲ کشف شد، اما تا همین اواخر اتمسفر آن بررسی نشده بود. پژوهشگران از مشاهدات طیف‌سنجی تلسکوپ هابل برای شناسایی وجود عنصر سدیم در WASP-62b استفاده کردند. البته اگر در اتمسفر سیاره ابری وجود داشته باشد، این عنصر بسیار اندک خواهد بود. ستاره‌شناسان به‌طور معمول سرنخ‌های اندکی از وجود سدیم می‌یابند، بنابراین وجود انبوه عنصر در اتمسفر سیاره نشان می‌داد، ابری ندارد. محققان امیدوارند تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) ناسا در آینده وضوح و دقت کافی برای تحقیقات بیشتر درباره این سیاره و کشف عناصری مانند سیلیکون را ممکن کند.