برنامه ناسا برای نقشه‌برداری سه‌بعدی کوتوله‌های قهوه‌ای با مشارکت عموم علاقه‌مندان

آژانس فضایی آمریکا برنامه دارد در قالب پروژه علوم شهروندی موسوم به دنیاهای حیات خلوت: سیاره ۹ (Backyard Worlds: Planet 9)، با مشارکت ۱۵۰ هزار داوطلب، کوتوله‌های قهوه‌ای جدیدی را کشف کرده و نقشه سه‌بعدی دقیقی از پراکندگی این اجرام در همسایگی منظومه‌شمسی تهیه کند. این پروژه در اصل برای یافتن سیاره احتمالی ناشناخته نهم در منظومه شمسی ایجاد شده، اما در قالب آن بررسی‌های اخترشناسی دیگری نیز انجام می‌شود. علاقه‌مندان از طریق این لینک می‌توانند در پروژه مذکور مشارکت کنند.

کوتوله‌های قهوه‌ای نوعی از اجرام فضایی هستند که بین سیاره‌های گازی غول‌پیکر و ستاره‌های کوچک قرار می‌گیرند. آن‌ها جرم کافی برای شروع واکنش هسته‌ای و تبدیل به ستاره را ندارند، اما برای مدت چند میلیون سال در ابتدای تشکیل گرما تابش می‌کنند. این اجرام بر اساس جرم و دمای سطحشان به گونه‌های مختلف تقسیم می‌شوند. کوتوله‌های قهوه‌ای برای چشم انسان از فاصله نزدیک به رنگ قرمز-نارنجی یا سرخابی دیده می‌شوند و با پرتوهای فروسرخی که تابش می‌کنند با تلسکوپ‌ها قابل ردیابی هستند. اخترشناسان علاقه‌مند به آگاهی از این موضوع هستند که آیا گونه‌های مختلف این اجرام در همسایگی منظومه شمسی توزیع یکنواختی دارند یا توزیع آن‌ها به‌صورت دیگری است.

نتیجه این پروژه علوم شهروندی، تهیه دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی کوتوله‌های قهوه‌ای نوع L ،T و Y در همسایگی منظومه ‌شمسی خواهد بود. منظور اخترشناسان از همسایگی ما در کهکشان، کره‌ای به شعاع ۶۵ سال نوری یا حدود ۶۴۵ تریلیون کیلومتر است که منظومه‌شمسی در مرکز آن قرار دارد.

علاقه‌مندان به نجوم از سال ۲۰۱۷ در قالب این پروژه به کشف کوتوله‌های قهوه‌ای جدید کمک کرده‌اند. در پروژه‌های علوم شهروندی هم دانشمندان حرفه‌ای مشارکت دارند و هم داوطلبان؛ یعنی افراد آماتوری که تخصص حرفه‌ای ندارند اما می‌توانند برای تفکیک و یا تحلیل ابتدایی انبوه داده‌ها ناسا را یاری دهند.

پیش‌تر با کمک آن‌ها تعداد فراوانی گزینه احتمالی کوتوله قهوه‌ای در داده‌های رصدی تلسکوپ فضایی فروسرخ اسپیتزر (Spitzer) کشف شد. اخترشناسان از میان آن‌ها توانستند محل دقیق ۳۶۱ کوتوله قهوه‌ای در همسایگی منظومه‌شمسی را تعیین و آن‌ها را به نقشه سه‌بعدی ۵۲۵ جرم مشابه که از پیش شناخته شده بود، اضافه کنند.