راکت لب یک ماهواره مخابراتی ساخت شرکت آلمانی را به فضا پرتاب کرد

0 292

شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) یک ماهواره مخابراتی موسوم به GMS-T ساخت شرکت اروپایی چندملیتی OHB را توسط ماهواره‌بر الکترون (Electron) خود به فضا پرتاب کرد. این مأموریت روز چهارشنبه ۲۰ژانویه (۱بهمن) ساعت ۰۶:۵۸ به‌وقت گرینویچ از پایگاه پرتاب راکت لب در کشور نیوزلند انجام شد. GMS-T با وزنی در حدود ۵۰ کیلوگرم به‌عنوان نمونه اولیه برای ایجاد یک منظومه متشکل از صدها ماهواره متعلق به شرکتی چینی در مدار زمین قرار گرفته که بنابر برخی گزارش‌ها این شرکت جی‌ام‌اس ژائوپین (GMS Zhaopin) نام دارد. 

جی‌ام‌اس ژائوپین اخیراً همکاری‌هایی را با شرکت آلمانی کلئو کانکت (KLEO Connect) آغاز کرده؛ شرکتی که قصد دارد به ارائه خدمات اینترنت اشیاء از طریق یک منظومه ماهواره‌ای بپردازد. البته از نحوه تعامل این دو شرکت چینی و آلمانی اطلاعاتی در دست نیست. منظومه ماهواره‌ای مورد نظر که GMS-T قرار است فناوری‌های مد نظر برای توسعه آن را آزمایش کند، در مدار لئو ایجاد خواهد شد و از لینک‌های ارتباط رادیویی باند پهن مایکروویو بهره می‌برد. تاکنون اطلاعاتی از مشتری نهایی این منظومه ماهواره‌ای منتشر نشده است.

الکترون که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای یک‌بار مصرف است که قابلیت سه‌ مرحله‌ای شدن را نیز دارد. مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۱۲.۱ و ۲.۴ متر طول داشته و قطر هر دوی آن‌ها ۱.۲ متر است. این ماهواره‌بر با وزن ۱۲۵۰۰ کیلوگرم قادر به حمل ۱۵۰ تا ۲۲۵ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین می‌باشد. الکترون که اولین بار در مه۲۰۱۷ به فضا پرتاب شده، با احتساب این مأموریت، تاکنون ۱۸ عملیات پرتاب داشته که ۲ مورد آن ناموفق بوده است.

ماهواره‌بر یادشده که هر بار پرتاب آن هزینه‌ای در حدود ۶ میلیون دلار دربر دارد، از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید است که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب می‌باشد. الکترون پرتابگری یک بار مصرف است که راکت لب قصد دارد آن را به حامل فضایی بازگشت‌پذیر تبدیل کند و پیش‌تر نیز طی یک عملیات پرتاب، موفق به بازیابی مرحله اول آن شده بود.

 

espash ، wikipedia ، space.skyrocket ، space ، spacenews ، rocketlaunch 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16312
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها