پژوهشگران با استفاده از ماهواره‌ها اقدام به شمارش فیل‌های آفریقایی کردند

گروهی از محققان به‌کمک ماهواره‌ها و با بهره‌گیری از یادگیری عمیق فیل‌های آفریقایی را شمارش کردند. تیمی از پژوهشگران دانشگاه‌های آکسفورد (University of Oxford) و باث (University of Bath) انگلستان موفق به توسعه روشی برای شمارش فیل‌های آفریقایی با استفاده از تصاویر ماهواره‌‌‌ای شرکت آمریکایی مکسار (Maxar Technologies) شدند. روش مذکور راهی جدید برای نظارت بر این حیوانات آسیب‌پذیر و در معرض خطر در اختیار قرار می‌دهد و در آن برای ثبت تصاویر از ماهواره‌هایی در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری سطح زمین استفاده می‌شود.

چنین شیوه‌ای به کارشناسان اجازه می‌دهد وقتی هوا ابری نیست، فیل‌ها را در منطقه‌ای به بزرگی ۵ هزار کیلومتر مربع در یک روز سرشماری کنند. برای این منظور از برنامه‌ها و الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌شود که قادر است فیل‌ها را در پس‌زمینه‌های تصاویر شناسایی کند. یکی از نخستین مکان‌هایی که در آن از این شیوه برای سرشماری فیل‌ها استفاده شده، پارک ملی آدو الفنت (Addo Elephant) در آفریقای جنوبی می‌باشد که تراکم بالایی از فیل‌ها را در خود جای داده است. به‌گفته کارشناسان، از این روش می‌توان برای مبارزه با شکار غیرمجاز هم استفاده کرد.

در حال حاضر کارشناسان از هواپیماها برای پایش فیل‌ها استفاده می‌کنند که علاوه‌بر هزینه بالا، شمارش آن‌ها را هم تبدیل به کاری چالش‌برانگیز می‌کند. از‌این‌رو تصاویر ماهواره‌ای می‌تواند راه جایگزین مناسبی برای روش کنونی باشند. به‌گفته مقامات شرکت مکسار، این روش دقتی مشابه با تشخیص انسانی دارد. همچنین ماهواره‌ها ضمن فراهم‌آوری امکان شناسایی فیل‌ها در مناطق مختلف جنگلی و بیشه‌زار، می‌توانند مناطق وسیعی را پوشش دهند و همین موضوع سرعت شمارش را نیز افزایش می‌دهد.

طبق تخمین‌ها، ۴۰ تا ۵۰ هزار فیل آفریقایی در طبیعت وجود دارد که در معرض خطر هستند و برای محافظت از آن‌ها می‌بایست نظارت دقیقی صورت گیرد. این تیم امیدوار است از روش خود برای شمارش حیوانات کوچک‌تر هم استفاده کند. پیش‌تر ناسا نیز از ماهواره‌ها برای شناسایی موقعیت پنگوئن‌ها بهره برده بود. به‌علاوه، این پرنده‌های فضایی برای جمع‌آوری اطلاعات از وال‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

instagram ، digiato