چین در اولین پرتاب فضایی سال ۲۰۲۱ خود یک ماهواره مخابراتی را به مدار زمین فرستاد

0 231

چین در اولین پرتاب سال ۲۰۲۱ خود یک ماهواره مخابراتی را با هدف ارائه خدمات ارتباطی تلفن همراه و همچنین خدمات چندرسانه‌ای به سراسر این کشور، خاورمیانه، آفریقا، اقیانوس آرام و اقیانوس هند به فضا پرتاب کرد. این ماهواره موسوم به تیانتونگ-۱ (Tiantong-1) سومین ماهواره از این سری است که در مدار ژئو قرار می‌گیرد. مأموریت مذکور روز سه‌شنبه ۱۹ژانویه (۳۰دی) ساعت ۱۶:۲۵ به‌وقت گرینویچ توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۳بی (Long March-3B) از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang) در جنوب غربی چین انجام شد. 

ماهواره مذکور دارای وزنی در حدود ۴۶۰۰ کیلوگرم بوده و از باس ماهواره‌ای DFH-4 بهره می‌برد. این ماهواره با عمر طراحی ۱۵ سال توسط آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) ساخته شده و شرکت چاینا ستکام (China SatCom) آن را اپراتوری می‌کند. ماهواره‌های تیانتونگ-۱ مجهز به محموله ارتباطی در باند S هستند و مأموریت آن‌ها یک ایستگاه زمینی و ترمینال کاربری را نیز شامل می‌شود.

این ماهواره‌ها شبکه‌ای را برای ارائه خدمات ارتباطی تلفن همراه مانند ارتباط صوتی و یا ارسال پیام‌های کوتاه در همه نوع شرایط آب و هوایی و تمام ساعات شبانه‌روز ایجاد می‌کنند. اولین ماهواره این سری در سال ۲۰۱۶ در مدار قرار گرفت و مطابق برنامه‌ریزی‌ها چهارمین ماهواره نیز طی سال جاری میلادی راهی مدار زمین خواهد شد.

در این مأموریت از نسخه پیشرفته ماهواره‌بر لانگ مارچ-۳بی موسوم به لانگ‌مارچ-۳بی/ای (یا ۳بی/جی۲) استفاده شد که با وزنی بالغ بر ۴۵۸ تُن، قادر به حمل ۱۱.۲ تُن محموله به مدار لئو و ۵.۱ تُن محموله به مدار انتقالی زمین‌ثابت (GTO) می‌باشد. لانگ‌مارچ-۳بی/ای دارای طول کلی ۵۶.۳ متر بوده، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سوم آن نیز ۳ متر است.

لانگ مارچ-۳بی یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که قابلیت چهار مرحله‌ای شدن را نیز دارد و توسط آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته شده است. ماهواره‌بر مذکور نخستین بار در سال ۱۹۹۶ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۷۳ مأموریت را به‌انجام رسانده که در ۴ مورد آن ناموفق عمل کرده است. لانگ مارچ-۳بی از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد و هر عملیات پرتاب آن بالغ بر ۷۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

espash ، space.skyrocket ، wikipedia ، nasaspaceflight ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16308
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها