آزمایش احتراق موتورهای حامل فضایی غول‌پیکر ناسا موفقیت‌آمیز نبود+فیلم

0 265

آژانس فضایی آمریکا مرحله اصلی حامل فضایی غول‌پیکر خود موسوم به SLS (سرواژه Space Launch System) را آزمایش کرد که طی آن احتراق ۴ موتور RS-25 این مرحله انجام گرفت، اما موتورها زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده خاموش شدند و عملیات به‌طور کامل موفقیت‌آمیز نبود. این موتورها مطابق برنامه قرار بود تقریباً ۸ دقیقه روشن بمانند که پس از حدود ۱ دقیقه از کار افتادند.

ناسا آزمایش مذکور را روز شنبه ۱۶ژانویه (۲۷دی) در مرکز فضایی استنیس (Stennis) واقع در ایالت میسیسیپی به‌انجام رساند. مهندسان ناسا به حداقل ۲۵۰ ثانیه زمان برای احتراق موتورها نیاز داشتند تا تمام اطلاعات مورد نیاز خود از این آزمایش را به‌دست آورند. البته آن‌ها موفق شدند اطلاعاتی هر چند کمتر از حد انتظار را توسط حدوداً ۱۴۰۰ حسگر جمع‌آوری کنند.

حامل فضایی SLS که در حال حاضر مجموعه آزمایش‌هایی با نام گرین ران (Green Run) را طی می‌کند، قرار است در پروژه بازگشت به ماه آژانس فضایی آمریکا موسوم به آرتمیس (Artemis) به‌کار گرفته شود؛ برنامه‌ای که مطابق برنامه‌ریزی‌ها در سال ۲۰۲۴ صورت خواهد گرفت. گرین ران در مدت چند ماه انجام می‌شود و با احتراق هشت دقیقه‌ای موتورهای RS-25 به‌منظور ایجاد ۲ میلیون پوند نیروی پیشران، به اوج می‌رسد.

این آزمایش‌ها نخستین سرهم‌بندی موتورها در یک پیکربندی مجزا را شامل شده و آن‌ها تقریباً با تمام قدرت خود روشن می‌‌شوند. با این کار، سازگاری و عملکرد سامانه برای اطمینان از طراحی امن و قابل اعتماد آزمایش خواهد شد و بدین ترتیب مواردی مانند سوخت‌گیری، فشار و رانش موتورها، مخازن، خطوط سوخت، دریچه‌ها، سامانه فشار و نرم‌افزار حامل فضایی، قبل از نهایی شدن و پرتاب مورد بررسی قرار می‌گیرند. 

حامل فضایی SLS با طولی بالغ بر ۱۱۱ متر، یک پرتابگر دو مرحله‌ای سوخت مایع است که می‌تواند ۱۳۰ تن محموله را به مدار لئو منتقل کند. مرحله اصلی SLS دارای قطری معادل ۸.۴ متر بوده و از سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۱۸ میلیارد دلار برای توسعه آن هزینه شده است. ناسا قصد دارد از این حامل برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی، کره ماه و حتی مریخ استفاده کند.

 

youtube ، wikipedia ، espash ، espash ، space ، theverge

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16300
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها