چهاردهمین پرواز آزمایشی فضاپیمای بلو اوریجین برای اعزام توریست به فضا+فیلم

0 341

شرکت آمریکایی بلو اوریجین (Blue Origin) پرواز آزمایشی زیرمداری فضاپیمای جدید خود موسوم به نیو شپرد (New Shepard) را به‌همراه کپسول جدید برای انجام مأموریت‌های سرنشین‌دار در آینده با موفقیت به‌انجام رساند؛ عملیاتی که با هدف آزمایش قابلیت‌های جدید کپسول قابل بازیابی برای اعزام توریست به لبه فضا صورت گرفت. در این مأموریت پرتاب موسوم به SN-14 که چهاردهمین پرواز نیو شپرد محسوب می‌شود، فضاپیمای مذکور روز پنجشنبه ۱۴ژانویه (۲۵دی) ساعت ۱۷:۱۹ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کام رنچ (Corn Ranch) در ایالت تگزاس به‌سوی آسمان پرتاب شد و تا ارتفاع ۱۰۷ کیلومتری سطح زمین بالا رفت.

نیو شپرد که یک حامل قابل بازیابی است، پس از پرواز موفق خود در محلی تعیین‌شده در نزدیکی پایگاه کام رنچ فرود آمد. کپسول نیز حدود ۱۰ دقیقه پس از پرتاب، به‌کمک چترهای نجات بر زمین نشست. این کپسول برای عملیات روز پنجشنبه به قابلیت‌های جدیدی مجهز شده بود که بلو اوریجین قصد دارد برای مأموریت‌های سرنشین‌دار از آن‌ها استفاده کند؛ قابلیت‌هایی که از جمله آن‌ها می‌توان به سامانه به‌روز‌رسانی‌شده کنترل محیط و سامانه‌های جدیدی مانند صفحات نمایشگر اشاره کرد.

نیو شپرد یک حامل فضایی زیرمداری تک مرحله‌ای است. حامل‌های زیرمداری مسیر یک مدار کامل را طی نمی‌کنند، بلکه به‌صورت عمودی از اتمسفر و جو زمین خارج می‌شوند و دوباره به‌صورت عمودی روی زمین فرود می‌آیند. این فضاپیما مجهز به یک موتور BE-3 بوده و از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. نیو شپرد قادر به تولید ۴۹۰ کیلونیوتن نیروی تراست می‌باشد و مدت زمان احتراق آن ۱۱۰ ثانیه عنوان شده است.

فضاپیمای یادشده که اولین پرواز آن در آوریل۲۰۱۵ انجام گرفت، اکنون در حال توسعه به‌منظور انجام پروازهای زیرمداری برای اعزام توریست به فضا می‌باشد. گفتنی است نیو شپرد فقط در یک پرتاب ناکام بوده و سایر عملیات‌ها را با موفقیت به‌انجام رسانده است.

 

youtube ، espash ، space ، nasaspaceflight ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16292
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها