برنامه هند برای دستیابی به فناوری حامل فضایی بازگشت‌پذیر

0 239

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) اعلام کرده به‌دنبال ورود به حوزه حامل‌های فضایی قابل ‌استفاده مجدد است و در این راستا طرحی برای توسعه فناوری‌ این نوع حامل طی سال‌های آینده دارد. کایلاساوادیوو سیوان (Kailasavadivoo Sivan)، رئیس ISRO، ضمن بیان اهداف این سازمان و صنعت فضایی هند اظهار کرد: «مطابق با پیشرفت‌ها در سراسر جهان می‌بایست پرتابگرهای سنگین، پیشرانه‌های کرایوژنیک، حامل‌های فضایی قابل استفاده مجدد، نسل آینده تجهیزات الکترونیکی فضاپیماها و مواد پیشرفته و کاربردی صنعت هوافضایی را توسعه بدهیم؛ همچنین مأموریت‌های پیشرفته‌ فضایی را به‌انجام برسانیم.»

بر اساس سخنان رئیس ISRO، مرکز فضایی ویکرام سرابهای (Vikram Sarabhai) این کشور باید در راستای پیشرفت در قابلیت‌های توسعه پرتابگرهای قوی، دستیابی به قابلیت بازگشت‌پذیری حامل فضایی و همین‌طور موتور اسکرم‌جت (موتور احتراق مافوق صوت) حرکت کند. علاوه‌بر‌این، هند در صدد به‌دست آوردن توانایی توسعه پیشرانه‌های کرایوژنیک است که به این کشور امکان حمل محموله‌های ۵.۵ تنی به مدار لئو را می‌دهد. این مرکز موظف به توسعه پیشرانه‌ اکسیژن مایع، پیشرانه‌ سبز (سازگار با محیط‌ زیست) و پیشرانه‌ الکتریکی است.

با در نظر داشتن اظهارات سیوان، ۱۸ مرکز ISRO باید قابلیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف از جمله ایستگاه‌های زمینی، سفرهای فضایی و سکوهای پرتاب فضایی ارتقا دهند و به‌این‌ترتیب، تمامی مراکز ISRO موظف‌اند کانون توجه خود را روی بخش‌های تحقیق و نوآوری بگذارند.


منبع زومیت
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16287
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها