اسپیس‌ایکس مناطق قطبی را هم با اینترنت ماهواره‌ای پوشش می‌دهد

0 238

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) که خدمات‌دهی آزمایشی اینترنت ماهواره‌ای منظومه استارلینک (Starlink) خود را در برخی نقاط جهان آغاز کرده، مجوز ارسال تعداد محدودی ماهواره به مدار قطبی را دریافت نموده است تا این مناطق هم تحت پوشش اینترنت ماهواره‌های استارلینک قرار بگیرند. کمیسیون ارتباطات فدرال (Federal Communications Commission به‌اختصار FCC) آمریکا به اسپیس‌ایکس مجوز داد تا ۱۰ ماهواره‌ اینترنتی را در مأموریت آینده‌ به مدار قطبی ارسال کند، اما تصمیم‌گیری درباره‌ پرتاب تعداد بیشتری ماهواره به مدار قطبی را به آینده موکول کرد.

به‌گفته‌ مقامات اسپیس‌ایکس، افزودن دست‌کم چند ماهواره به مدارهای قطبی باعث می‌شود تا این شرکت بتواند خدمات‌دهی را در آلاسكا نیز آغاز كند، زیرا این منطقه در محدوده‌ پوشش ماهواره‌های موجود استارلینک كه در مدارهایی با شیب میانی پرتاب فعالیت می‌کنند، قرار ندارد. پرتاب ماهواره‌ها به مدارهای قطبی، اسپیس‌ایکس را قادر می‌سازد تا همان خدمات پهن‌باند با کیفیت بالا را که آمریکایی‌ها از آن بهره می‌برند، در دورافتاده‌ترین مناطق آلاسکا هم ارائه دهد و این موضوع به‌ویژه با توجه به محدودیت‌های زمان همه‌گیری کرونا اهمیت بیشتری دارد.


در گزارش منتشرشده توسط FCC، این کمیسیون به اسپیس‌ایکس اجازه‌ پرتاب ۱۰ ماهواره‌ استارلینک را به مدار ۵۶۰ کیلومتری زمین با انحراف مداری ۹۷.۶ درجه داده است. با توجه به برنامه‌ FCC برای اعمال تغییرات در مجوز اسپیس‌ایکس و کاهش ارتفاع ماهواره‌های آن که هم‌اکنون مجاز به قرارگیری در مدارهای بالاتر هستند، این شرکت برای هفته‌ها به‌دنبال کسب مجوز استقرار ماهواره‌های استارلینک در صفحه‌ مداری قطبی بود؛ از جمله درخواست ۱۷نوامبر۲۰۲۰ که به پرتاب ۵۸ ماهواره به یک صفحه مداری قطبی اشاره داشت و برای پرتاب در دسامبر۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود، اما تأیید نشد.

اسپیس‌ایکس تاکنون حدود هزار ماهواره اینترنتی را در مدار قرار داده است. شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک (Elon Musk) برنامه دارد ۱۲ هزار ماهواره و در صورت اخذ مجوزهای لازم ۴۲ هزار ماهواره را در مدار زمین قرار دهد تا خدمات اینترنت ماهواره‌ای را برای ‌تمام جهان خصوصاً مناطق دورافتاده و یا مناطقی که استفاده از اینترنت در آن‌ها هزینه‌بر است، فراهم آورد. ماهواره‌های این منظومه با وزن تقریبی ۲۶۰ کیلوگرم تعداد‌ متغیری ترانسپاندرهای باندهای Ka و Ku را در خود جای می‌دهند. همچنین با به‌کارگیری یک فناوری، قادر به برقراری ارتباطات اپتیکال (نوری) بین ماهواره‌ای هستند. 

 

espash


منبع دیجی کالا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16282
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها