سیاه‌چاله‌های ابرپرجرم می‌توانند دهانه‌ ورود به کرم‌چاله‌ها باشند

دانشمندان طی مطالعه‌ای عنوان می‌کنند سیاه‌چاله‌های ابرپرجرم می‌توانند دهانه‌ کرم‌چاله‌ها باشند و به‌لحاظ نظری، فضاپیماها می‌توانند از طریق آن‌ها سفر کنند. اگرچه کرم‌چاله‌ها توسط نظریه‌ نسبیت عام اینشتین پیش‌بینی شده‌اند، هنوز وجود آن‌ها به‌طور تجربی اثبات نشده است. تیمی به‌سرپرستی میخائیل پیوتروویچ (Mikhail Piotrovich)، اخترفیزیکدان رصدخانه‌ پولکوفو (Pulkovo Observatory) روسیه، روشی را برای جستجوی این تونل‌های فرضی پیشنهاد کرده است.

بر اساس مطالعه‌ این تیم کرم‌چاله‌های مرکز کهکشان‌های بسیار روشن ممکن است با طیف مشخصی تابش کنند که از طریق رصد هم قابل تشخیص باشد. ثبت این طیف، نه‌تنها شواهدی برای وجود کرم‌چاله‌ها فراهم می‌آورد، بلکه راهی کاملاً تازه پیش‌روی سفرهای فضایی بالقوه و حتی سفر در زمان می‌گشاید.

پیوترویچ خاطرنشان می‌کند: «یک نتیجه‌ بسیار جالب و غیرمعمول از وجود کرم‌چاله‌هایی از این دست، این واقعیت است که چنین کرم‌چاله‌هایی ماشین‌های زمان طبیعی هستند! کرم‌چاله‌هایی که در نظر گرفته‌ایم، قابل عبور می‌باشند؛ بنابراین از نظر تئوری فضاپیماها می‌توانند از میان آن‌ها بگذرند. البته باید گفت که هنوز دانسته‌هایمان درباره‌ ساختار درونی کرم‌چاله‌ها بسیار کم است و علاوه‌براین حتی به‌طور قطع نمی‌دانیم که آیا آن‌ها اصلاً وجود دارند یا خیر.»

منبع دیجی کالا