ناسا طرح اولیه تلسکوپ فضایی جدید برای رمزگشایی از مه‌بانگ را تأیید کرد

0 288

آژانس فضایی آمریکا طرح‌های مقدماتی تلسکوپ فضایی جدید خود موسوم به اسفیرایکس (SPHEREx) را تأیید کرده و محققان می‌توانند مرحله طراحی نهایی و توسعه قطعات و نرم‌افزار را شروع کنند. اعضای تیم این تلسکوپ اکنون می‌بایست نهایی کردن طرح و ساخت قطعات را آغاز کرده و در ادامه مرحله مونتاژ و آزمایش را کلید بزنند. اسفیرایکس اواسط ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ به فضا پرتاب خواهد شد تا مأموریت ۲ ساله خود را آغاز ‌کند. هزینه ساخت این تلسکوپ نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار تخمین شده است.

ناسا از طریق مأموریت تلسکوپ مذکور سه هدف را دنبال می‌کند؛ هدف اول جستجوی نشانه‌های مه‌بانگ (بیگ‌بنگ) و نقشه‌برداری از الگوی کهکشان‌های ناشی از این رویداد است که می‌تواند به فیزیکدانان اطلاعات بیشتری درباره نحوه تشکیل گیتی بدهد. هدف دوم مطالعه تابش‌های کم‌نور به‌جای‌مانده از کهکشان‌ها به‌منظور درک چگونگی تشکیل آن‌هاست و هدف نهایی سوم جستجوی آب یخ‌زده و مولکول‌های ارگانیک منجمد است که به محققان درک بهتری در مورد مکان‌های احتمالی وجود حیات فرازمینی خواهد داد.

این تلسکوپ در طول مأموریت خود به‌وسیله تجهیزات طیف‌بینی و شکست نور مادون ‌قرمز نزدیک با دو طول موج متفاوت، چهار مرتبه از آسمان نقشه‌برداری خواهد کرد تا شمایل مواد شیمیایی و ساختار آن‌ها را شناسایی کند. علت نقشه‌برداری چندباره این است که مواد شیمایی، طول موج‌های نور را به‌طور متفاوت جذب و ساطع می‌کنند. سیارک عجیب سایکی ۱۶ (16 Psyche) نیز با استفاده از همین روش کشف شده است. 

محققان همچنین با استفاده از نقشه ایجادشده توسط اسفیرایکس می‌توانند فاصله یک شیء از زمین را با دقت بالا تخمین بزنند؛ پیشرفت مهمی که به‌گفته مدیر پروژه این تلسکوپ می‌توان آن را با مهاجرت از تلویزیون‌های سیاه سفید به رنگی مقایسه کرد!

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16275
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها