اسپیس‌ایکس در اولین پرتاب فضایی سال ۲۰۲۱ یک ماهواره ارتباطاتی ترکیه را به فضا فرستاد

0 332

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) با پرتاب یک ماهواره ارتباطاتی برای ترکیه توسط ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) اولین پرتاب فضایی سال ۲۰۲۱ را به‌ نام خود ثبت کرد. طی این عملیات که روز جمعه ۸ژانویه (۱۹دی) ساعت ۰۲:۱۵ به‌وقت گرینویچ از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام شد، ماهواره ترک‌ست-۵آ (Turksat-5A) در مدار ژئو قرار گرفت. ترک‌ست-۵آ توسط شرکت اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) برای شرکت ترکی ترک‌ست (Türksat) ساخته شده است. ترکیه با ماهواره مذکور، جایگاه مداری اختصاص‌یافته به این کشور را برای مدت طولانی حفظ خواهد کرد.

ترک‌ست-۵آ که ماهواره مخابراتی نسل پنجم ترکیه به‌شمار می‌رود، ظرفیتی ۴۵٪ بیشتر از نسل‌های پیشین دارد و همچنین طول عمری دو برابر آن‌ها خواهد داشت. این ماهواره با وزنی معادل ۳۵۰۰ کبلوگرم و عمر طراحی ۱۵ سال، از باس ماهواره‌ای تمام الکتریکی Eurostar E3000EOR بهره می‌برد. ماهواره یادشده مجهز به ۴۲ ترانسپاندر Ku-band بوده و علاوه‌بر ترکیه، قادر به پوشش‌دهی خاورمیانه، اروپا و آفریقاست.

نمای ماهواره ترک‌ست-۵آ

ترکیه قرارداد ساخت ماهواره‌های ترک‌ست-۵آ و ترک‌ست-۵بی را در سال ۲۰۱۷ با ایرباس دیفنس اند اسپیس منعقد کرد. ترکست-۵بی نیز دارای مشخصاتی مشابه ترکست-۵آ است؛ با این تفاوت که وزن آن ۴۵۰۰ کیلوگرم بوده و مجهز به ترانسپاندرهای Ku-band HTPS و Ka-band HTPS می‌باشد. گفتنی است بنابر برنامه‌ریزی‌ها مأموریت پرتاب نخستین ماهواره مخابراتی بومی ترکیه با نام ترکست-۶آ (Türksat-6A) نیز تا سال ۲۰۲۲ انجام می‌شود.

فالکون-۹ که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با قابلیت بازگشت‌پذیری است که طول کلی آن ۷۰ متر و قطر هر دو مرحله‌اش ۳.۷ متر می‌باشد. در این مأموریت مرحله اول این پرتابگر با موفقیت در محل تعیین‌شده در اقیانوس اطلس فرود آمد. این ماهواره‌بر که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تُن وزن داشته و قادر به انتقال نزدیک به ۲۳ تُن محموله به مدار لئو است. فالکون-۹ اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و با احتساب این مأموریت تاکنون ۱۰۵ بار به فضا پرتاب شده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. ماهواره‌بر مذکور از نفت سفید اصلاح شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. 

 

wikipedia ، wikipedia ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، spacenews ، spacedaily ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16270
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها