ماهواره‌های هشدار موشکی نسل جدید برای نیروی فضایی آمریکا

0 338

بنابر اعلام پنتاگون، شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) طی توافقی به ارزش ۴.۹ میلیارد دلار سه ماهواره نسل جدید هشدار موشکی را برای دولت آمریکا توسعه می‌دهد؛ ماهواره‌هایی که توسط نیروی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Force) اپراتوری خواهند شد و قادر به ارائه هشدار پرتاب موشک‌های بالستیک از هر نقطه در سراسر جهان هستند. این ماهواره‌ها موسوم به NG-OPIR (سرواژه Next-Generation Overhead Persistent InfraRed) مجهز به محموله‌های مادون قرمز بوده و جایگزین ماهواره‌های قدیمی هشدار موشکی به‌نام SBIRS-GEO (سرواژه Space Based Infra Red Sensor – Geostationary) می‌شوند که توسط همین شرکت ساخته شد‌ه‌اند.

ماهواره‌های NG-OPIR از باس ماهواره‌ای LM-2100M بهره برده و در مدار ژئو مستقر خواهند شد. حسگرهای این ماهواره‌ها شامل دو نوع حسگر اسکن‌کننده (scanning sensor) و حسگری برای تمرکز بر یک محدوده (staring sensor) می‌شوند. انتظار می‌رود اولین ماهواره از این سری سال ۲۰۲۵ در مدار قرار گیرد. دولت ایالات متحده در اوت۲۰۱۸ قراردادی ۲.۹ میلیارد دلاری با لاکهید مارتین جهت انجام مراحل اولیه توسعه ماهواره‌ها منعقد کرده بود. قرارداد جدید مربوط به ساخت، مونتاژ، یکپارچه‌سازی، آزمایش و تحویل همه آن‌ها تا مه۲۰۲۸ است. این قرارداد شامل توسعه نرم‌افزار سامانه زمینی و مهندسی سامانه‌ها نیز می‌شود.

ماهواره‌های نسل قبلی یعنی SBIRS-GEO با وزنی در حدود ۴۵۰۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۱۲ سال، از باس ماهواره‌ای A2100M بهره می‌برند. اولین آن‌ها در سال ۲۰۱۱ و آخرین ماهواره نیز در سال ۲۰۱۸ در مدار قرار گرفت و در مجموع ۴ ماهواره از این سری به فضا ارسال شده است. گفتنی است نیروی فضایی پیش‌تر توافقی را برای توسعه دو ماهواره هشدار موشکی دیگر با شرکت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) منعقد کرده بود؛ ماهواره‌هایی که در مدار قطبی زمین قرار می‌گیرند. قرار است اولین پرتاب این دو ماهواره در سال ۲۰۲۷ انجام شود. بنابر اعلام نیروی فضایی، این سازمان قصد دارد تا سال ۲۰۲۹ هر پنج ماهواره هشدار موشکی دو شرکت یادشده را به فضا ارسال کند.

 

space.skyrocket ، space.skyrocket ، spacenews ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16266
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها