کوتاه‌ترین روز زمین ثبت شد

طبق اطلاعات موجود سرعت چرخش زمین در سال گذشته میلادی افزایش یافته و روز ۱۹ژوئیه۲۰۲۰ کوتاه‌ترین روز ثبت‌شده در سوابق چرخش زمین است. این در حالی است که چرخش سیاره خاکی به دور خود به‌طور معمول ۸۶ هزار و ۴۰۰ ثانیه طول می‌کشد، اما اکنون این مدت زمان ۱.۴۶۰۲ میلیونم ثانیه کمتر شده است. رکورد پیشین کوتاه‌ترین روز در سال ۲۰۰۵ ثبت شده بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ چرخش زمین ۰.۵ میلیونم ثانیه سریع‌تر شود.

تغییرات در مدت زمان شبانه‌روز به‌وسیله ساعت‌های بسیار دقیق اتمی در دهه ۱۹۶۰ کشف شد. در دهه‌های اخیر متوسط سرعت چرخش زمین به‌طور مداوم کاهش یافته و کارشناسان مجبور شده‌اند از دهه ۱۹۷۰ تاکنون ۲۷ جهش ثانیه‌ای به زمان اتمی اضافه کنند تا ساعت‌ها را دقیق حفظ کنند. آخرین جهش ثانیه در شب سال نوی ۲۰۱۶ اتفاق افتاد. در آن زمان ساعت‌های سراسر جهان به‌مدت یک ثانیه متوقف شدند تا چرخش زمین تکمیل شود. این در حالی است که اکنون زمان، سرعت گرفته و احتمال دارد یک جهش ثانیه منفی نیز نیاز باشد تا ساعت‌های اتمی با زمان چرخش جهان هماهنگ شوند. به‌این‌ترتیب برای نخستین بار یک ثانیه از ساعت‌های جهانی حذف می‌شود.

پیتر ویبرلی (Peter Whibberley)، محقق آزمایشگاه فیزیک ملی (National Physical Laboratory) انگلیس، دراین‌باره می‌گوید: «اکنون زمین در مقایسه با ۵۰ سال گذشته سریع‌تر می‌چرخد. اگر نرخ چرخش زمین بیشتر شود، احتمال دارد یک جهش ثانیه‌ای منفی نیاز باشد. البته هنوز برای اظهار نظر دراین‌باره زود است.» یکشنبه هفته جاری یعنی ۳ژانویه (۱۴دی) روز خورشیدی معادل ۲۳ ساعت و ۵۹ دقیقه و ۵۹.۹۹۹۸۹۲۷ ثانیه طول کشید، اما روز بعد (دوشنبه) اندکی بیش از ۲۴ ساعت به‌طول انجامید. به‌هرحال پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ ساعت‌های اتمی حدود ۱۹ میلیونم ثانیه تأخیر داشته باشند.