ناسا برای اولین بار چرخه حیات یک نانوشراره خورشیدی را ثبت کرد

0 153

آژانس فضایی آمریکا چرخه حیات یک نانوشراره (nanoflare) خورشیدی را به‌صورت کامل رصد کرد. بنابر اعلام ناسا تمامی فرآیندهای حیات این نانوشراره، از روشنایی اولیه تا محو شدن آن، مورد شناسایی قرار گرفته و اگر آنچه که به‌ثبت رسیده درست باشد، رصد مورد نظر برای اولین بار در دنیای ستاره‌شناسی صورت می‌گیرد.

این شراره‌های کوچک که با نام شراره‌های مینیاتوری هم شناخته می‌شوند، فوران‌های عظیمی هستند که در سطح خورشید رخ می‌دهند و ابعاد آن‌ها حدوداً یک میلیارد برابر از شراره‌های خورشیدی معمولی کوچک‌تر است. دلیل اصلی علاقه‌مندی محققان به بررسی این فوران‌ها، ارتباط احتمالی آن‌ها با حرارت شدید ثبت‌شده در منطقه تاج خورشیدی بوده و از آنجایی که دمای این منطقه به‌طور غیرمعمولی از سایر قسمت‌های خورشید بالاتر است، به‌نظر می‌رسد که پدیده‌ای مانند شراره‌های مینیاتوری عامل اصلی چنین حرارتی باشد.

شراره‌های مینیاتوری بسیار کوچک و فوق‌العاده کم‌دوام هستند و تلسکوپ‌های کنونی به‌تازگی به چنین قدرتی رسیده‌اند که این نانوفوران‌ها را رصد کنند. ویژگی مشترک بین شراره‌های معمولی و مینیاتوری این است که هر دو از طریق پدیده‌ای به‌نام اتصال مجدد مغناطیسی (magnetic reconnection) به‌وجود می‌آیند.

اتصال مجدد مغناطیسی به‌علت هم‌ترازی انفجاری خطوط میدان مغناطیسی خورشید رخ می‌دهد که با رساندن دمای پلاسمای سرد به حالت فوق داغ، شراره‌های مورد نظر را ایجاد می‌کند. برای رصد پدیده اتصال مجدد مغناطیسی، محققان در منطقه تاج خورشیدی به‌دنبال قسمت‌هایی گشتند که برخلاف اطراف خود، دمای فوق‌العاده بالایی داشتند.

وسیله اصلی تحت اختیار این محققان، ماهواره IRIS ناسا بود که تصاویر ویژه‌ای را از سطح خورشید تهیه کرده و با بررسی این تصاویر، دانشمندان به‌دنبال حرارت به‌وجودآمده توسط یک نانوشراره خورشیدی در لایه‌های بالایی اتمسفر ستاره منظومه شمسی گشتند.

در میان این تصاویر، حلقه‌های بسیار کوچک و نورانی وجود داشت که قطر آن‌ها حدوداً صد کیلومتر بود. بااین‌حال، دمای فوق‌العاده بالای حلقه‌ها به دانشمندان ثابت کرد به احتمال قوی شراره‌های مورد نظر کشف شده‌اند. این حلقه‌ها میلیون‌ها درجه از مناطق اطراف خود داغ‌تر بودند و پس از بررسی‌های فراوان، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که تنها مکانیسم به‌وجود آورنده چنین حرارتی باید اتصال مجدد مغناطیسی باشد.

البته دانشمندان روی این مسئله تاکید کرده‌اند که هنوز نمی‌توان با اطمینان کامل گفت حلقه‌های مورد نظر هرکدام یک نانوشراره خورشیدی هستند؛ اما گفته شده که در صورت پیدا کردن تعداد زیادی از این حلقه‌ها در سراسر تاج خورشیدی، می‌توان اطمینان یافت که موضوع پدیده شراره‌های مینیاتوری و ارتباط آن با حرارت فوق‌العاده زیاد لایه بالایی اتمسفر خورشید حل شده است.

منبع گجت نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16262
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها