پشتیبانی مالی مستقیم اتحادیه اروپا از یک استارت‌آپ فضایی برای توسعه منظومه‌ ماهواره‌ای

0 284

بانک سرمایه‌گذاری اروپا (European Investment Bank) از ارائه وام ۲۰ میلیون یورویی به شرکت اسپایر گلوبال (Spire Global) خبر داد؛ امری که جهت توسعه منظومه ماهواره‌ای بزرگ این شرکت صورت می‌گیرد. اسپایر گلوبال که دارای دفاتری در آمریکا، بریتانیا، لوکزامبورگ و سنگاپور است، از سال ۲۰۱۵ اقدام به پرتاب ماهواره‌های کوچکی جهت ایجاد منظومه‌ای موسوم به لمور-۲ (Lemur-2) در مدار لئو کرده است. ماهواره‌های این منظومه که تعداد آن‌ها اکنون به بیش از ۱۰۰ ماهواره می‌رسد، با وزن ۴ کیلوگرم دارای دو محموله برای مقاصد هواشناسی و پایش ترافیک دریایی هستند.

به‌گفته ترزا چزرویسکا (Teresa Czerwińska)، از مقامات بانک سرمایه‌گذاری اروپا، این اولین باری است که نهاد مذکور از یک استارت‌آپ عصر جدید فضا (NewSpace) به‌طور مستقیم حمایت می‌کند. البته اتحادیه اروپا تاکنون بارها در شکل‌های مختلف دیگر از شرکت‌های نوپای فضایی حمایت کرده است. عصر جدید فضا به صنعت مدرن فضایی اشاره دارد و تلاش‌های بین‌المللی و چندملیتی را برای خصوصی‌سازی پروازهای فضایی به‌عنوان یک صنعت تجاری شامل می‌شود. اقدام بانک سرمایه‌گذاری اروپا که زیرمجموعه اتحادیه اروپا محسوب می‌گردد، در راستای پشتیبانی از استارت‌آپ‌های فضایی اروپا و همکاری با آژانس‌های فضایی مانند آژانس فضایی اروپا (ESA) صورت می‌پذیرد. پائولو جنتیلونی (Paolo Gentiloni)، از اعضای بخش اقتصادی اتحادیه اروپا، دراین‌باره عنوان می‌کند: «اقتصاد عصر فضای جدید که هنوز کمتر مورد توجه کارآفرینان قرار می‌گیرد، از ظرفیت بالایی برای رشد اقتصادی و ایجاد مشاغل جدید برخوردار است.»

اقتصاد فضایی جهانی تقریباً دو برابر سرعت اقتصاد (قبل از شیوع ویروس کرونا) در حال رشد است و تغییرات قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. بسیاری از شرکت‌های خصوصی جدیدی که وارد این بازار می‌شوند، مدت‌ها تحت نظر نهادهای دولتی بوده‌اند. بر اساس اعلام کارشناسان آژانس فضایی اروپا، هر یک یورو سرمایه‌گذاری در بخش فضایی به‌طور متوسط شش یورو به اقتصاد بازمی‌گرداند؛ امری که بیانگر اهمیت توجه به این حوزه برای ایجاد رشد، رقابت و اشتغال در فناوری‌های پیشرفته‌ است. ارزش این موضوع زمانی بهتر درک می‌شود که از ارتباط فناوری‌های فضایی مداری با کاربردهای مختلف در صنایع دیگر مانند صنایع دریایی، هوایی، کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی، بیمه و تجارت مالی مطلع بود.

 

wikipedia ، wikipedia ، space.skyrocket ، spacewatch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16261
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها