پژوهشگران با کمک ابررایانه‌ها نحوه شکل‌گیری ماه را شبیه‌سازی کردند

0 165

محققان دانشگاه دورهام (Durham University) موفق به توسعه چندین شبیه‌سازی با استفاده از ابررایانه‌ها شده‌اند که درباره نحوه شکل‌گیری ماه اطلاعات بیشتری نسبت به قبل در اختیار قرار می‌دهد. نحوه شکل‌گیری ماه در میلیاردها سال پیش یک پدیده پررمز و راز است. به باور بسیاری از اخترشناسان، زمین نزدیک به ۴.۵ میلیارد سال پیش با یک سیاره به اندازه مریخ برخورد می‌کند که باعث تشکیل ماه می‌شود. عوامل زیادی در این برخورد نقش دارند که برای مثال می‌توان به سرعت، زاویه برخورد و همچنین نرخ چرخش این سیاره اشاره کرد.

پژوهشگران برای شبیه‌سازی‌های خود طیف گسترده‌ای از شرایط احتمالی از عدم چرخش تا سرعت بالای چرخش را مورد بررسی قرار دادند. در یکی از این شبیه‌سازی‌ها که سیاره مذکور چرخشی نداشت، یک قمر با ۸۰ درصد جرم قمر زمین تشکیل شد و با کمی چرخش، قمر دوم در مدار زمین شکل گرفت.

به‌گفته پژوهشگران آن‌ها در میان مواد باقی‌مانده از برخورد، به توده‌ای از مواد برخورد کردند که جرمی نزدیک به ماه دارد و تقریباً یک درصد آن را آهن مشابه ماه تشکیل می‌دهد. اکثر مواد تاثیرگذار توده مذکور در نزدیکی هسته آن قرار دارند. پژوهشگران می‌خواهند به اصلاح مدل‌ها و بررسی عوامل دیگر مانند جرم، سرعت و چرخش ادامه دهند تا به نتیجه دقیق‌تری دراین‌باره دست یابند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16252
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها