امشب اولین بارش شهابی سال ۲۰۲۱ قابل رصد خواهد بود

کارشناس نجوم اعلام کرد امروز یکشنبه ۳ژانویه (۱۴دی) بارش شهابی ربعی که اولین پدیده نجومی جذاب و قابل‌توجه در سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود، اتفاق می‌افتد. احسان مهرجو دراین‌باره گفت: «کانون این بارش شهابی در صورت فلکی ربع یا کوادرانت (Quadrant) قرار دارد و جزو بارش‌های مهم و پرشهاب سال محسوب می‌شود.» وی خاطر نشان کرد: «زمان بارش شهابی ربعی معمولاً از ۱۳ تا ۱۷دی است که اوج آن امروز ساعت ۱۸:۳۰ خواهد بود.» به‌گفته کارشناس نجوم، در این شب می‌توان ۱۱۰ شهاب در ساعت را در شرایط کاملاً تاریک رصد کرد.

مهرجو با اشاره به بازه زمانی بارش شهابی ربعی در مقایسه با بارش شهابی برساووشی گفت: «بارش شهابی برساووشی بازه‌ای یک ماهه دارد ولی بارش شهابی ربعی ۴روزه است.» وی تأکید کرد: «پیش‌بینی می‌شود در بارش شهابی ربعی امسال ۱۱۰ تا ۱۲۰ شهاب را در هر ساعت رصد کنیم.» این کارشناس نجوم با اشاره به شبهه‌هایی که در زمینه کانون بارش شهابی ربعی پیش از این‌ها به‌وجود آمده بوده، افزود: «کانون بارش شهابی ربعی صورتک ربع است، اما در قدیم علاوه‌بر صورت ربع، صورت فلکی گاوران یا عوّا (Boötes) نیز وجود داشت که امروزه این دو صورت فلکی، یک صورت فلکی قلمداد می‌شوند.»

مهرجو ادامه داد: «اما همچنان بارش شهابی ربعی، بارش گاوران نیست و این کانون بارش شهابی همواره از قدیم محل اختلاف نظر بوده است، زیرا زمانی معتقد بودند این بارش از دنباله‌دار 96P بر جای مانده، ولی در سال ۲۰۰۳ سیارکی به‌نام C/1491Y1 کشف شد که به‌نظر می‌رسد در مسیر این توده ذرات حرکت می‌کند.» وی همچنین اظهار کرد: «بعدها محققان اطمینان یافتند این سیارک در مسیر توده ذرات منشاء این بارش حرکت می‌کند. از آن پس فرض می‌شود دنباله‌دار مذکور پس از مدتی به یک سیارک بدل گشته که بعدها با نام 2003EH1 شناخته شد و در اصل این سیارک منشاء بارش شهابی مورد بحث است. در هر صورت اکنون منشاء این بارش شهابی را صورتک ربع می‌دانند.»