مأموریت‌های جدید ناسا برای درک بهتر خورشید اعلام شدند

آژانس فضایی آمریکا تصمیم دارد با انجام دو مأموریت به درک بهتری از خورشید و تاثیر آن بر آب و هوای فضایی اطراف زمین دست یابد. این مأموریت‌ها هلیوفیزیک (فیزیک خورشید) یا خورشید و تأثیرات آن بر اجسام اطرافش را بررسی می‌کنند. یکی از آن‌ها EUVST (سرواژه Extreme Ultraviolet High-Throughput Spectroscopic Telescope Epsilon Mission) نام داشته و به‌رهبری سازمان کاوش‌های هواقضای ژاپن انجام می‌شود. مأموریت دوم نیز پروژه‌ای شامل سه ماهواره می‌باشد که EZIE (سرواژه Electrojet Zeeman Imaging Explorer) نام دارد.

نخستین مأموریت در سال ۲۰۲۶ انجام می‌گیرد و طی آن یک تلسکوپ خورشیدی با ابزارهای مختلفی که دارد روانه فضا خواهد شد. هدف این تلسکوپ درک چگونگی ایجاد بادها و مواد خورشیدی در اتمسفر خورشید است. مأموریت دوم امواج الکتریکی در اتمسفر زمین را بررسی می‌کند و هر سه ماهواره سال ۲۰۲۴ به فضا ارسال می‌شوند. این مأموریت شیوه اتصال امواج الکتریکی (مانند شفق قطبی) را با مغناطیس‌سپهر (مگنتوسفر) زمین بررسی می‌کند و به‌دنبال درک بهتری از سامانه آب و هوای فضایی زمین و واکنش آن نسبت به خورشید است.

رویدادهای مخرب آب و هوای فضایی ممکن است به فناوری‌های ساخت انسان و فعالیت‌های فضانوردان خسارت بزنند. بنابراین محققان امیدوارند با کمک مأموریت‌های مذکور بهتر بتوانند چنین رویدادهایی را پیش‌بینی و از زمین محافظت کنند.