طرح اسپیس‌ایکس برای بازیابی کم‌هزینه‌تر حامل فضایی و امکان استفاده مجدد سریع از آن

0 212

ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX)، از طرح جدیدی برای فرود حامل فضایی غول‌پیکر سوپر هوی (Super Heavy) پرده برداشته که با نحوه فرود پرتابگر قابل بازیابی فالکون-۹ (Falcon-9) این شرکت تفاوت اساسی دارد؛ روشی که به کاهش هزینه کمک کرده و مرحله اول حامل را به‌سرعت آماده پرتاب دوباره می‌کند.

فرود مجدد فالکون-۹ با کمک پایه‌های بزرگ و گران‌قیمتی صورت می‌گیرد که حامل را روی سکو‌های زمینی یا شناورهای دریایی می‌نشانند. هرچند بازیابی بوستر از نظر مالی بسیار به‌نفع اسپیس‌ایکس تمام می‌شود، اما قیمت این پایه‌ها بسیار بالاست و همچنین به‌خاطر افزایش قابل‌توجه حجم و وزن مرحله اول حامل، باعث می‌شود که در هر پرتاب به سوخت بیشتری نیاز باشد.

در طرح جدید تغییراتی قابل‌توجه در حامل فضایی سوپر هوی صورت می‌گیرد که طی آن نحوه فرود مرحله اول از اساس تغییر می‌کند. در این طرح به‌جای استفاده از پایه‌های مذکور، بازوی نصب‌شده در همان سکوی پرتاب، بوستر را پیش از لمس زمین مهار می‌کند.

با توجه به نیروی فوق‌العاده بوستر حین فرود، چنین روندی به طراحی یک بازوی بسیار قدرتمند و همچنین فرود دقیق بوستر نیاز دارد، اما ماسک تأکید کرده انجام آن علاوه‌بر کاهش حجم و وزن حامل فضایی موجب می‌شود که سوپرهوی در کمتر از یک ساعت آماده استفاده مجدد باشد.

مزایای استفاده چندباره حامل‌های فضایی باعث شده بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های فضایی دیگر نیز به این روش روی بیاورند. برای مثال شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) اخیراً برای نخستین بار پرتابگر خود موسوم به الکترون (Electron) را با موفقیت فرود آورد و روسیه نیز از برنامه‌های خود برای توسعه حامل فضایی قابل بازیابی خبر داده است.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16238
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها