احتمال وجود سیارکی به بزرگی سیاره کوتوله سرس در منظومه شمسی

محققان با مطالعه ساختار یک شهاب‌سنگ از احتمال وجود سیارکی به اندازه سیاره کوتوله سرس (Ceres) در منظومه شمسی خبر داده‌اند. پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی جنوب غرب (Southwest Research Institute) آمریکا پس از پژوهش درباره شهاب‌سنگ AhS (سرواژه Almahata Sittaاعلام کردند این قطعه احتمالاً از سیارک ناشناخته سرس جدا شده است. AhS سال ۲۰۰۸ روی زمین سقوط کرد و محققان در سال‌های اخیر در حال مطالعه ساختار آن به‌منظور شناسایی سیارک مادر بوده‌اند.

به تکه‌های جامدی که پس از جدا شدن از دنباله‌دارها یا سیارک‌ها روی زمین فرود می‌آیند، شهاب‌سنگ گفته می‌شود. سیارک‌ها همانطور که از نامشان پیداست معمولاً بسیار کوچک‌تر از سیاره‌ها هستند و اغلب آن‌ها در منطقه‌ای به‌نام کمربند سیارک‌ها که بین مریخ و مشتری قرار گرفته، قرار دارند. بزرگ‌ترین شیء شناخته‌شده در کمربند سیارکی، سیاره کوتوله سرس است. حال محققان می‌گویند مطالعات جدید نشان می‌دهد که احتمالاً جایی در منظومه شمسی سیارک دیگری به بزرگی سرس وجود دارد.

محققان ۵۰ میلی‌گرم از این شهاب‌سنگ را زیر میکروسکوپ فروسرخ مطالعه کرده و پس از تحلیل طیفی، چندین ماده معدنی دارای آب (هیدراته) به‌ویژه آمفیبول (amphibole) را شناسایی کردند که این شهاب‌سنگ را به سیارکی با قطر حداقل ۶۴۳ تا ۱۷۷۰ کیلومتر با دما و فشار متوسط و دارای دوره طولانی‌مدت تغییرات آبی ارتباط می‌دهد. برای مقایسه قطر سرس در حدود ۹۴۵ کیلومتر بوده و بزرگ‌ترین سیارک در کمربند سیارک‌ها محسوب می‌شود.

قطعه‌ای از AhS زیر میکروسکوپ

به عبارت دیگر سیارکی که AhS از آن جدا شده، ابعاد بزرگی داشته و در وجود آب شکل گرفته است. کشف ماده معدنی آمفیبول در این شهاب‌سنگ که جزو شهاب‌سنگ‌های کندریت کربن‌دار (carbonaceous chondrite) به‌شمار می‌رود، نادر بوده و آن را به‌ گونه‌ای غیرمعمول و حاوی اطلاعاتی ارزشمند از دوران جوانی منظومه شمسی بدل کرده است.