دانشجوی هندی با ساخت سبک‌ترین ماهواره جهان برنده رقابت ناسا شد

0 349

یک دانشجوی هندی توانست با ساخت سبک‌ترین ماهواره جهان برنده رقابت ناسا شود. ریاضدین سمسودین (Riyasdeen Samsudeen)، دانشجوی سال دوم مهندسی مکاترونیک از دانشگاه ساسترا (SASTRA University) هند، ماهواره‌ای مکعبی با ابعاد ۳۷ میلی‌متر و با محموله‌ای ۳۳ گرمی ساخت و بدین ترتیب موفق شد در رقابت جهانی ناسا موسوم به «مکعب‌ها در فضا» (Cubes in Space) مقام برتر را کسب کند.

ریاضدین با استفاده از رِزین‌های ترموپلاستیک پلی اتریمید و فناوری چاپ سه‌بعدی این ماهواره را توسعه داد و توانست در مسابقه ناسا از میان حدود هزار دانشجو از ۷۳ کشور برنده شود. ماهواره‌ ساخت او طوری طراحی شده که ۱۷ کمیت را توسط ۱۱ حسگر ثبت می‌کند. گفتنی است دانشگاه ساسترا برنامه دارد کمک هزینه‌ای را به‌منظور تأسیس یک شرکت توسط این دانشجو به وی اعطا کند.

ماهواره کوچک ماهواره‌ای است که وزن آن کمتر از ۵۰۰ کیلوگرم باشد. این ماهواره‌ها بر اساس وزن آن‌ها به زیرگروه‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند. به‌دلیل وزن کم می‌توان تعداد زیادی ماهواره کوچک را همراه با یکدیگر به فضا پرتاب کرد. البته ماهواره ساخت این دانشجوی هندی در دسته‌بندی ماهواره‌های زیر ۱۰۰ گرم قرار می‌گیرد. این دسته از ماهواره‌های جدید اگر بر اساس اهداف تجاری ساخته نشوند، کم‌هزینه هستند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16232
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها