اولین پرواز نزدیک کاوشگر سولار اوربیتر از کنار سیاره زهره

کاوشگر خورشیدی سولار اوربیتر (Solar Orbiter) اولین پرواز نزدیک خود را از کنار سیاره زهره و از فاصله ۴۷۰۰ مایلی آن با موفقیت انجام داد تا از جاذبه این سیاره برای شتاب گرفتن به‌سمت خورشید استفاده و داده‌های ارزشمندی را در این راه جمع‌آوری کند. این کاوشگر که به‌طور مشترک توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) توسعه داده شده، روز ۱۰فوریه۲۰۱۹ به فضا پرتاب شد. روی سولار اوربیتر ۱۰ ابزار علمی نصب شده که یکی از آن‌ها جاذبه‌سنج است و اولین اطلاعات به‌دست آمده نیز مربوط به همین ابزار می‌باشد؛ ابزاری که ۲۱ ساعت پس از پرتاب روشن شده و از آن زمان مشغول جمع‌آوری اطلاعات است.

ابزارهای سنجش از دور سولار اوربیتر در نوامبر۲۰۲۱ عملیات خود را آغاز کردند و پیش از آن به انجام آزمایش‌ها و کالیبراسیون در فواصل کوتاه ادامه دادند. بر اساس رویکرد موفقیت‌آمیز مأموریت‌های قبلی فیزیک خورشیدی، تصمیم بر این شده که زمان بین داده‌های دریافت‌شده روی زمین و انتشار آن‌ها برای جهان حداکثر ۹۰ روز باشد. در این زمان، محققان داده‌های دریافتی از سولار اوربیتر را کالیبره می‌کنند. هنگامی که ابزارها داده‌ها را دریافت می‌کنند، مأموریت وارد مرحله کالیبراسیون می‌شود که در آن کار زیادی توسط هر گروه از محققان انجام می‌شود تا درک کنند که ابزار در فضا چگونه کار می‌کند. پس از درک نحوه عملکرد ابزار، محققان داده‌ها را پردازش کرده و به مرکز نجوم فضایی اروپا می‌فرستند. در آن‌جا، داده‌ها در مرکز نجوم فضایی اروپا بایگانی شده و برای عموم در دسترس قرار می‌گیرد.

هنگامی که تلسکوپ‌ها بر روی سیاره زهره تمرکز می‌کنند، چیزی درنمی‌یابند و از عکس‌های واضح خبری نیست، اما سولار اوربیتر داده‌های مغناطیسی، ذره‌ای، پلاسمایی و رادیویی را جمع‌آوری کرده که می‌تواند بینشی جدید در مورد نحوه تعامل زهره با بادهای خورشیدی ارائه دهد.

isna ، espash