چین در آخرین پرتاب سال ۲۰۲۰ خود یک ماهواره سنجشی و یک ماهواره تحقیق و توسعه را در مدار قرار داد

0 206

چین یک ماهواره سنجشی و یک ماهواره کوچک تحقیق و توسعه را توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی (Long March 4C) به فضا پرتاب کرد. طی این عملیات ماهواره یائوگان-۳۳آر (Yaogan-33R) روز یکشنبه ۲۷دسامبر (۷دی) ساعت ۱۵:۴۴ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی این کشور در فاصله حدوداً ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. 

بر اساس گزارش رسانه‌های چین، یائوگان-۳۳آر عمدتاً برای تحقیقات آزمایشی علمی و همچنین پایش منابع زمینی و دریایی به‌کار گرفته خواهد شد. بااین‌وجود گفته می‌شود این ماهواره مانند دیگر ماهواره‌های سری یائوگان با هدف مأموریت‌های نظامی به مدار تزریق شده‌ است. 

پیش‌تر دو ماهواره یائوگان-۲۹ و یائوگان-۳۳ به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ به فضا ارسال شدند که پرتاب یائوگان-۳۳ شکست خورد و اکنون گفته می‌شود یائوگان-۳۳آر به‌عنوان جایگزین آن در مدار قرار گرفته است. این ماهواره‌ها مجهز به فناوری رادار دهانه ترکیبی (SAR) می‌باشند و توسط آکادمی پرواز فناوری فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) چین ساخته شده‌اند. ماهواره دیگر این مأموریت موسوم به وینا-۰۲ (Weina-02) نیز برای اهداف تحقیقاتی نامشخص به فضا ارسال شده است.

لانگ مارچ-۴سی که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که آکادمی پرواز فناوری فضایی شانگهای آن را ساخته است. این ماهواره‌بر دارای طول کلی ۴۵.۸ متر بوده، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سومش نیز ۲.۹ متر می‌باشد. لانگ مارچ-۴سی با وزن ۲۵۰ تن قادر به حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۲۸۰۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ است. 

ماهواره‌بر مذکور اولین بار در سال ۲۰۰۶ به فضا پرتاب شده و تاکنون ۲۹ مأموریت را به‌انجام رسانده که دو مورد آن ناموفق بوده است. لانگ مارچ-۴سی از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید (Dinitrogen tetroxide) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. گفتنی است این مأموریت آخرین عملیات پرتاب چین در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود.

 

space.skyrocket ، wikipedia ، nasaspaceflight ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16212
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها