محققان ژاپنی از محفظه‌های بازشده نمونه‌های سیارک ریوگو رونمایی کردند

0 174

با باز شدن محفظه‌های نمونه‌‌های جمع‌آوری‌شده توسط فضاپیمای ژاپنی هایابوسا-۲ (Hayabusa-2) از سیارک ریوگو (Ryugu) فاز مطالعاتی نمونه‌ها آغاز شد. این فضاپیما که توسط شرکت ژاپنی ان‌ای‌سی (NEC Corporation) ساخته شده و تحت اپراتوری آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) می‌باشد، با بازگشت خود حداقل ۱۰۰ میلی‌گرم نمونه از سیارک مذکور به زمین آورد.

هایابوسا-۲ سال گذشته میلادی مأموریت شش ساله خود در ۳۰۰ میلیون کیلومتری زمین را به اتمام رسانده بود و اخیراً کپسول‌های حاوی نمونه‌ها را به منطقه‌ای بیابانی در استرالیا رسانده است. هفته پیش درب محفظه A این فضاپیما باز و از محتویات آن عکس‌هایی منتشر شده بود. آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن این هفته اعلام کرد که درب محفظه‌های B و C نمونه‌ها را نیز باز کرده است. هایابوسا-۲ در دومین مأموریت نمونه‌برداری که در ژوئیه۲۰۱۹ (مرداد۱۳۹۸) انجام شد، از محفظه C برای ذخیره نمونه‌ها استفاده کرد. مقامات آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن اعلام کردند نمونه‌های کپسول B دارای قطعاتی از سیارک ریوگو به قطر یک سانتی‌متر و از جنس سنگ سخت است.

گرانول‌های شنی محفظه A مربوط به تماس نخست فضاپیما با سیارک و قطعات بزرگ‌تر که در محفظه C جای گرفته‌اند، مربوط به برخورد دوم فضاپیما با ریوگو می‌شوند. هایابوسا-۲ برای این منظور یک انفجار در سطح سیارک ایجاد کرد تا نمونه‌هایی را از بک دهانه برخوردی جمع‌آوری کند که تحت تأثیر تابش فضایی و دیگر عوامل محیطی قرار نگرفته باشند. به‌گفته تاماشیرو اوسوی (Tomohiro Usui)، دانشمند مواد فضایی، اختلاف اندازه نمونه‌های جمع‌آوری‌شده نشان‌دهنده سختی متفاوت بستر سیارک است. او می‌گوید: «یک احتمال این است که محل برخورد دوم یک بستر سخت باشد و ذرات بزرگ‌تر شکسته و وارد محفظه شده باشند.»

دانشمندان امیدوارند این نمونه‌ها بینشی از تاریخچه منظومه شمسی و حیات روی زمین فراهم کنند. به‌دنبال مطالعات در ژاپن، برخی از نمونه‌ها برای تحقیقات بیشتر با ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی بین‌المللی به اشتراک گذاشته می‌شود. نکته جالب اینکه یکی از سنگ‌ها با علامت سؤال و عبارت «شیء مصنوعی» مشخص شده است. مقامات آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن می‌گویند هنوز ماهیت این شی را شناسایی نکرده‌اند، اما احتمال دارد تکه آلومینیومی باشد که حین انفجار ماده منفجره از بازوی فضاپیما جدا شده است.

 

Digiato ، Digikala ، espash

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16208
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها