ناسا سگ رباتیک به مریخ می‌فرستد

دانشمندان ناسا در حال آماده‌سازی اسپات (Spot)، سگ رباتیک شرکت آمریکایی بوستون داینامیکس (Boston Dynamics)، هستند تا آن را در آینده نزدیک روانه مریخ کنند. این سگ‌های مریخی قادر خواهند بود به‌طور خودکار در مناطق خشن و غارهای زیرزمینی مریخ حرکت کنند و چابک‌تر از مریخ‌نوردهایی مانند فرصت (Opportunity) و استقامت (Curiosity) ناسا هستند.

به‌علاوه، اسپات‌ مجهز به حسگرهایی شده‌ تا در مواجهه با موانع مختلف متوقف نشود و بتواند راه خود را از بین مسیرهای خاص انتخاب کند و همچنین نقشه‌های مجازی از تونل‌های زیرزمینی و غارها ایجاد نماید. برتری دیگر این سگ‌ رباتیکی نسبت به مریخ‌نوردهای قبلی این است که درصورت سقوط در چاله‌های مریخی قادر به بازگشت و بالا آمدن از آن‌ها خواهد بود. البته دانشمندان بعد از اصلاح اسپات، نسخه جدید آن را که قرار است به مریخ فرستاده شود، Au-spot می‌نامند. این نسخه از سگ رباتیک به حسگرهای شبکه‌ای و نرم‌افزارهای خاصی مجهز خواهد شد تا حرکت در مریخ برایشان تسهیل شود.

در حال حاضر اسپات تحت آزمایش است تا چندین دوره مختلف عبور از موانع را روی زمین پشت‌سر بگذارد. این آزمایش‌ها شامل گذر از تونل‌ها، بالا رفتن از موانع و سطوح شیب‌دار و مکان‌هایی می‌باشد که شبیه به سطح مریخ و زیر سطح آن است. ناسا که از سال ۲۰۱۸ به‌دنبال استفاده از چنین سگ‌های رباتیکی در مأموریت‌های مریخی بوده، هنوز تاریخ مشخصی را برای ارسال آن‌ها به سیاره سرخ اعلام نکرده است.