ثبت رکوردی جدید در رانش موتور اسکرم جت

0 308

شرکت ایروجت راکتداین (Aerojet Rocketdyne) در یک آزمایش رکورد جدیدی را در رانش موتور اسکرم جت (Scram Jet) به‌ثبت رساند. طی این آزمایش، موتور اسکرم جت شرکت مذکور به بیش از یک ساعت احتراق پایدار برای شرایط مختلف پرواز مافوق صوت با تولید ۱۳ هزار پوند نیرو رسید. ادعا می‌شود که این موتور جدید با هزینه پایین‌تر و بهبود عملکرد همراه شده است.

رویکرد شرکت ایروجت راکتداین برای حفظ ثبات در پرواز، استفاده از موتور اسکرم جت است. یک دهه پیش، آن‌ها اولین آزمایش پرواز مافوق صوت با سوخت هیدروکربن و تنفس هوای خنک را توسط موتور ایکس-۵۱آ وِیورایدر (X-51A Waverider) شرکت بوئینگ انجام دادند. اکنون آن‌ها در حال توسعه نسخه ۱۸ فوتی نسل سوم آن هستند که می‌تواند یک وسیله نقلیه تا ۱۰ برابر اندازه X-51 را به سرعت مافوق صوت برساند. ایکس-۵۱آ وِیورایدر یک موتور آزمایشی اسکرم جت برای پروازهای مافوق صوت با سرعت ۵ ماخ در ارتفاع ۷۰ هزار فوت است.

نام موتورهای اسکرم‌جت از عبارت supersonic combustion ramjet گرفته شده که به‌معنای «احتراق در سرعت مافوق صوت» است. این‌گونه موتورها در سرعت‌های اَبَرصوت به‌کار می‌روند و طرز کار آن‌ها، با تغییراتی، بسیار مشابه موتورهای رَم‌جت (Ramjet) می‌باشد. رم‌جت ساده‌ترین نوع موتور جت است و در آن هوایی که وارد موتور می‌شود به‌خاطر سرعت ورود به مجرای موتور، خودبه‌خود فشرده شده و نیازی به داشتن فشارنده (کمپرسور) نیست.

 

wikipedia ، espash ، isna

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16190
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها