چین بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان را به‌روی پژوهشگران سراسر دنیا باز می‌کند

چین اعلام کرده بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی در جهان موسوم به فَست (FAST سرواژه Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope) واقع در استان گوئیژو (Guizhou) این کشور را برای استفاده پژوهشگران بین‌المللی باز می‌کند. این تلسکوپ عظیم دهانه‌ای ۵۰۰ متری دارد و از ژانویه۲۰۲۰ کاملاً عملیاتی شد. قرار است از سال آینده میلادی تقاضاهای محققان بین‌المللی که می‌خواهند این تلسکوپ را برای تحقیقات خود به‌کار گیرند، پذیرفته شود. این اقدام چین پس از فرو ریختن تلسکوپ رادیویی معروف و قدیمی آرسیبو (Arecibo) در پرتوریکو انجام شده است.

رصدخانه رادیویی آرسیبو به‌مدت ۵۳ سال بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان بود تا این که ساخت تلسکوپ فست در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید. سازه تلسکوپ رادیویی آرسیبو پس از ایجاد مشکل در دو کابل نگهدارنده آن و تعطیل شدن در نوامبر۲۰۲۰ فروریخت. تلسکوپ فست علاوه بر این که از تلسکوپ آرسیبو بزرگ‌تر است، حساسیتی سه برابری دارد. در اطراف این تلسکوپ یک ناحیه «سکوت رادیویی» به شعاع پنج کیلومتر تعریف شده که در آن اجازه فعالیت هیچ تلفن همراه یا رایانه‌ای داده نمی‌شود.

تلسکوپ‌های رادیویی مانند فست و آرسیبو امواج رادیویی ارسال‌شده از منابع مختلفی در کیهان مانند ستاره‌ها، کهکشان‌ها و سیاه‌چاله‌ها را با استفاده از آنتن و گیرنده‌های رادیویی آشکارسازی می‌کنند و در پژوهش‌ها اخترشناسی رادیویی نقش اساسی دارند. این تلسکوپ‌ها را برای بررسی سیاره‌های فراخورشیدی و نیز جستجوی حیات فرازمینی می‌توان به‌کار گرفت. همچنین از این تلسکوپ‌ها می‌توان برای ارسال پیام‌های رادیویی استفاده کرد.

مشارکت تلسکوپ رادیویی آرسیبو در پروژه مشهور ستی (SETI سرواژه search for Extraterrestrial intelligence به معنی جستجو برای هوش فرازمینی) باعث مشهور شدن آن و توجه عمومی به اخترشناسی رادیویی شد. طی این پروژه پیامی رادیویی به‌سوی خوشه ستاره‌ای M13 ارسال شد، به امید آنکه موجودات هوشمند فرازمینی این پیام را دریافت نموده و پاسخ دهند.

منبع Space