چین بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ دنیا را به‌روی دانشمندان سراسر جهان باز می‌کند

به‌دنبال پایان کار رصدخانه‌ بزرگ آرسیبو (Arecibo) در پورتوریکو، چین قصد دارد امکان استفاده‌ دانشمندان سراسر دنیا را از بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ جهان فراهم کند. رصدخانه‌ آرسیبو پیش از تکمیل ساخت تلسکوپ کُروی با دیافراگم پانصدمتری (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope به‌اختصار FAST) چین، برای مدت ۵۳ سال به‌عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان شناخته می‌شد. این رصدخانه پس از خرابی دو کابل آن در سال جاری میلادی، به‌کلی تخریب شد و بیش از نیم‌ قرن فعالیتش به‌پایان رسید.

اکنون وانگ کیمینگ (Wang Qiming)، از مسئولان رصدخانه فست، می‌گوید: «کمیته‌ علمی ما قصد دارد FAST را به‌روی جامعه‌ علمی جهانی باز کند.» چین درخواست‌های دانشمندانی را از سراسر جهان در سال پیش‌روی میلادی خواهد پذیرفت که به‌دنبال استفاده از این رصدخانه در پژوهش‌هایشان هستند.

تلسکوپ چین با بشقاب عظیمی به‌قطر پانصد متر نه‌تنها از تلسکوپ‌ آرسیبو بزرگ‌تر است، بلکه سه برابر حساسیت بیشتری نیز دارد. علاوه‌براین، FAST که عملیات‌هایش را ژانویه سال جاری میلادی آغاز کرد، در یک‌ منطقه‌ خاموش رادیویی به‌وسعت پنج کیلومتر احداث شده که در آن اجازه استفاده از تلفن همراه و رایانه‌ وجود ندارد. به‌گفته‌ کیمینگ، سازندگان FAST در ساخت این تلسکوپ از ساختار آرسیبو الهام بسیاری گرفته‌اند.

تلسکوپ‌های رادیویی نظیر FAST از آنتن و گیرنده‌هایی بهره می‌گیرند تا امواج رادیویی از منابع رادیویی در کیهان همچون ستاره‌ها، کهکشان‌ها و سیاه‌چاله‌ها را شناسایی کنند. همچنین دانشمندان می‌توانند از این ابزارها برای ارسال سیگنال‌های رادیویی و حتی بازتاب موج رادیویی از اجرام واقع در منظومه‌ شمسی نظیر سیاره‌ها استفاده کنند تا متوجه شوند چه نوع اطلاعاتی ممکن است از آن‌ها به زمین برسد. پژوهشگران با استفاده از FAST می‌توانند جهان‌های بیگانه را تشخیص داده و با مطالعه آن‌ها به‌دنبال حیات فرازمینی بگردند.

منبع زومیت