چین با نخستین پرتاب سری جدید ماهواره‌برهای لانگ مارچ، پنج ماهواره را به فضا فرستاد

0 248

چین پنج ماهواره را با نسخه جدید سری ماهواره‌بر‌های لانگ مارچ (Long March) به فضا پرتاب کرد؛ نسخه‌ای که قرار است در آینده به‌منظور بازگشت‌پذیری مرحله اول ماهواره‌بر در آن اصلاحاتی انجام شده و به یک حامل قابل بازیابی بدل شود. طی این مأموریت ماهواره‌بر لانگ مارچ-۸ یک ماهواره محرمانه با اهدافی نامشخص موسوم به XJY-7 به‌عنوان محموله اصلی را به‌همراه چهار ماهواره کوچک در مدار زمین قرار داد. عملیات مذکور روز چهارشنبه ۲۲دسامبر (۲دی) ساعت ۰۴:۳۹ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ون‌چانگ (Wenchang) در جنوب چین صورت گرفت.

ماهواره تیانکی-۸ (Tianqi-8) یکی از محموله‌هایی بود که طی این مأموریت به مدار تزریق شد. این ماهواره که توسط شرکت چینی گوادین گائوک (Guodian Gaoke) ساخته شده و اپراتوری می‌شود، با هدف آزمایش فناوری‌های مرتبط با ارائه اینترنت اشیاء با پهنای باند کم به فضا پرتاب شد. تیانکی-۸ هشتمین ماهواره از ماهواره‌های منظومه تیانکی محسوب می‌شود که نخستین آن‌ها در سال ۲۰۱۸ در مدار قرار گرفت. ماهواره‌های این منظومه با وزنی معادل ۸ کیلوگرم در مدار لئو مأموریت خود را انجام می‌دهند.

نمای ماهواره‌های تیانکی

دیگر ماهواره این مأموریت ET-SMART-RSS نام دارد و برای کشور اتیوپی به فضا پرتاب شده است. ET-SMART-RSS یک ماهواره سنجشی با ابعاد 6U می‌باشد که به‌طور مشترک توسط مؤسسه فناوری و علوم فضایی اتیوپی (Ethiopian Space Science and Technology Institute) و شرکت فناوری ماهواره اسمارت چین (Chinese Smart Satellite Technology) ساخته شده است. هدف از پرتاب این ماهواره ارائه خدمات سنجش از دور به چین و کشورهای آفریقایی می‌باشد. 

نمای ماهواره ET-SMART-RSS

همچنین چهارمین ماهواره عملیات روز چهارشنبه موسوم به های‌سی-۱ (Hisea-1) یک ماهواره سنجشی مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) می‌باشد که ساخت آن به‌طور مشترک برعهده مؤسسه تحقیقاتی نیروی الکتریکی چین (China Electric Power Research Institute) و مؤسسه تحقیقاتی تیانی (Tianyi Research Institute) این کشور و برخی نهادهای دیگر بوده است. پنجمین ماهواره نیز با نام یوانگوانگ (Yuanguang) یک ماهواره تحقیق و توسعه می‌باشد که از آن اطلاعاتی منتشر نشده است. هر دوی این ماهواره‌ها متعلق به شرکت چینی اسپیس‌تی‌وای‌ (SpaceTY) می‌باشند.

لانگ مارچ-۸ که در این عملیات برای اولین بار از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر با ابعاد متوسط ۲ مرحله‌ای است که بالغ بر ۵۰ متر طول داشته و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۳.۳۵ و ۳ متر می‌باشد. این ماهواره‌بر توسط آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته شده و با وزنی معادل ۳۵۶ تن قادر به حمل ۴.۵ تن محموله به مدار خورشیدآهنگ و ۸.۴ تن محموله به مدار لئو است.

مرحله اول لانگ مارچ-۸ از اکسیژن مایع و RP-1 و مرحله دوم آن نیز از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برند. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید است که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب می‌باشد. چین قرار است از این ماهواره‌بر برای انجام پرتاب‌های تجاری و به‌خصوص پاسخ به نیازهای خود در عملیات‌های پرتاب محموله به مدار خورشیدآهنگ استفاده کند.

 

espash ، wikipedia ، cgwic ، nasaspaceflight ، xinhuanet ، spacewatch ، spacenews ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16183
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها