اروپا برای ارائه خدمات اینترنت در سراسر قاره سبز یک منظومه ماهواره‌ای ایجاد می‌کند

2 310

اروپا قصد دارد یک منظومه ماهواره‌ای مدار لئو برای ارائه خدمات اینترنت به مردم سراسر این قاره ایجاد کند؛ منظومه‌ای که گفته می‌شود مشابه سامانه اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) بوده و اتحادیه اروپا برای آن مبلغ ۶ میلیارد یورو در نظر گرفته است. این اقدام به‌ویژه برای مناطق دورافتاده و همچنین برقراری ارتباطات امن توسط دولت‌های اروپایی صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود فاز مطالعاتی آن تا پایان سال ۲۰۲۱ به‌اتمام برسد.

در حال حاضر اسپیس‌ایکس حدود هزار ماهواره اینترنتی را در مدار زمین قرار داده و ارائه نسخه بتای آن نیز در بخش‌هایی از آمریکا و کانادا آغاز شده است. به‌گفته ایلان ماسک (Elon Musk)، بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس، نسخه بتای اینترنت ماهواره‌ای این شرکت موسوم به استارلینک (Starlink) احتمالاً تا فوریه۲۰۲۱ در اروپا نیز ارائه خواهد شد. 

از سویی دیگر، انگلستان که اخیراً از اتحادیه اروپا خارج شده، با خریداری حدود نیمی از سهام شرکت وان‌وب (OneWeb) در صدد فراهم‌آوری خدمات اینترنت ماهواره‌ای برای خود است. وان‌وب که مدتی پیش به‌دلیل مسائل مالی ناشی از ویروس کرونا اعلام ورشکستگی کرده بود، به‌تازگی با پرتاب دسته‌ای دیگر از ماهواره‌‌های اینترنتی، توسعه منظومه ماهواره‌ای خود را از سر گرفته است. این شرکت تاکنون بیش از ۱۰۰ ماهواره را به فضا پرتاب کرده و قصد دارد در نهایت ۶۷۲ ماهواره را برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به سراسر جهان راهی مدار زمین کند. مطابق برنامه‌ریزی‌ها وان‌وب عرضه این خدمات را از سال ۲۰۲‍۱ آغاز خواهد کرد.

چین نیز دیگر کشوری است که سودای ایجاد منظومه‌های ماهواره‌ای برای ارائه خدمات اینترنت را در سر می‌پروراند. این کشور قصد دارد برنامه‌ها‌یی را در این راستا اجرایی کند که برای نمونه می‌توان به ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای مدار لئو متشکل از ۸۰ ماهواره برای ارائه خدمات اینترنت اشیاء اشاره کرد؛ منظومه‌ای که جهت پوشش گسترده و دسترسی آسان به اینترنت برای استفاده مشاغل در نقاط دورافتاده‌ای در این کشور می‌باشد که در حال حاضر پوشش نامناسب شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم تلفن همراه در آن‌ها مشکل‌آفرین شده است.

البته مقامات چینی تاکنون اظهار نظر صریحی در این زمینه نداشته‌اند و دقیقاً مشخص نیست آیا آن‌ها پروژه‌ کلانی برای این منظور در نظر دارند یا خیر. با‌این‌وجود اظهارات برخی صاحب‌نظران این حوزه حاکی از برنامه این کشور برای استقرار یک منظومه ماهواره‌ای بزرگ جهت فراهم‌آوری خدمات اینترنت ماهواره‌ای است. اخیراً لاری پرس (Larry Press)، محقق دانشگاه دولتی کالیفرنیای (California State University) آمریکا، در اظهار نظری مدعی شده درباره طرح چین برای ایجاد منظومه‌ای متشکل از حدود ۱۳ هزار ماهواره اینترنتی اخباری دریافت کرده است.

در هر صورت تلاش روزافزون کشورها برای گسترش خدمات اینترنت ماهواره‌ای با استقرار ده‌ها، صدها و یا هزاران ماهواره در قالب منظومه‌های ماهواره‌ای، می‌تواند به ایجاد تحولی اساسی در صنعت ارتباطات ماهواره‌ای طی سال‌های آینده منجر شود.

 

wikipedia ، espash ، espash ، wikipedia ، espash ، spacewatch ، news.yahoo

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16177
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جواد مرصاد
جواد مرصاد
3 سال قبل

سلام سایت اسپاش یک سایت علمی معتبر و ارزشمند است ممنون میشم اطلاعات تجاری از بهره برداری و خدمات اینترنت منظومه های ماهواره ای را برایم ارسال بفرمائید.
ارادتمند

اسپاش
2 سال قبل
پاسخ به  جواد مرصاد

در مورد منظومه‌های ماهواره‌ای اینترنتی در حال حاضر وان‌وب و استارلینک با سرعت در حال توسعه هستن و پوشش جهانی استارلینک هم که به‌زودی محقق میشه، اخبار رو میتونید به‌طور دائم از اسپاش رصد کنید؛ در مورد اینترنت ماهواره‌ای تقریبا همه خبرهای مهم رو مداوم پوشش میدیم