اسپیس‌ایکس ماهواره جاسوسی آمریکا را در مدار زمین قرار داد

0 310

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) یک ماهواره جاسوسی را برای دفتر شناسایی ملی (National Reconnaissance Office به‌اختصار NRO) ایالات متحده به فضا پرتاب کرد. طی این عملیات ماهواره NROL-108 روز شنبه ۱۹دسامبر (۲۹آذر) ساعت ۱۴:۰۰ به‌وقت گرینویچ از مرکز فضایی کندی (Kennedy) در ایالت فلوریدا توسط ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) در مدار قرار گرفت. مأموریت مذکور ابتدا قرار روز پنجشنبه انجام شود که به‌دلیل مسائل فنی با دو روز تأخیر انجام شد. NRO که ناوگان ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده را مدیریت می‌کند، هیچ اطلاعاتی از این ماهواره منتشر نکرده است.

این دومین پرتابی است که اسپیس‌ایکس برای NRO انجام می‌دهد. اولین مأموریت پرتاب این شرکت برای اداره مذکور در سال ۲۰۱۷ انجام شد که طی آن ماهواره NROL-76 در مدار قرار گرفت. بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها NROL-108 و NROL-76 احتمالاً مشابه یکدیگر باشند. از آنجایی که ماهواره‌های NROL (سرواژه NRO Launch) مأموریت‌هایی محرمانه به‌شمار می‌روند، اطلاعات دقیقی از اهداف آن‌ها در دسترس نیست.

فالکون-۹ که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با قابلیت بازگشت‌پذیری است که طول کلی آن ۷۰ متر و قطر هر دو مرحله‌اش ۳.۷ متر می‌باشد. در این مأموریت مرحله اول این پرتابگر با موفقیت در محل تعیین‌شده در اقیانوس اطلس فرود آمد. این ماهواره‌بر که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تُن وزن داشته و قادر به انتقال نزدیک به ۲۳ تُن محموله به مدار لئو است. فالکون-۹ اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و با احتساب این مأموریت تاکنون ۱۰۳ بار به فضا پرتاب شده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. ماهواره‌بر مذکور از نفت سفید اصلاح شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. 

 

espash ، espash ، wikipedia ، space ، spacenews ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16171
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها