هند یک ماهواره ارتباطاتی را برای مأموریت‌های مختلف به فضا پرتاب کرد

0 271

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) یک ماهواره ارتباطاتی را توسط ماهواره‌بر PSLV خود و با هدف انجام مأموریت‌های مختلف به فضا پرتاب کرد. طی این عملیات ماهواره CMS-01 روز پنجشنبه ۱۷دسامبر (۲۷آذر) ساعت ۱۰:۱۱ به‌وقت گرینویچ از مرکز فضایی ساتیش دهاوان (Satish Dhawan Space Centre) در مدار ژئو قرار گرفت. CMS-01 که با نام GSat-12R نیز شناخته می‌شود، جزو سری ماهواره‌های مدار ژئوی اینسَت (Indian National Satellite System به‌اختصار INSAT) است که با هدف فراهم‌آوری خدمات مختلفی شامل ارتباطات از راه دور، پخش رادیویی و تلویزیونی، هواشناسی و عملیات‌‌ جستجو و نجات به فضا پرتاب می‌شوند. هند تاکنون ده‌ها ماهواره از این سری را در مدار قرار داده که اولین آن‌ها در سال ۱۹۸۳ به فضا ارسال و عملیاتی شد.

CMS-01 حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن داشته و دارای عمر طراحی ۷ سال می‌باشد. این ماهواره مجهز به ۱۲ ترانسپاندر در باند C بوده و از باس ماهواره‌ای (I-1K (I-1000 بهره می‌برد. CMS-01 جایگزین ماهواره‌ای مشابه با نام GSat-12 می‌شود که در سال ۲۰۱۱ توسط همین ماهواره‌بر در مدار قرار گرفته بود. ماهواره مذکور قادر به تولید نیرویی معادل ۱۵۰۰ وات بوده و علاوه بر هند، جزایر آندامان و نیکوبار (Andaman and Nicobar) و جزایر لاکشادویپ (Lakshadweep)، تحت قلمروی هند، را پوشش‌ می‌دهند.

نمای ماهواره GSat-12

PSLV که در این مأموریت از نسخه PSLV-XL آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای می‌باشد که توسط ISRO ساخته شده است. این ماهواره‌بر دارای طول کلی ۴۴ متر بوده و وزن نسخه‌های مختلف آن از ۲۳۰ تا ۳۲۰ تن متغیر است. همچنین قطر مراحل اول و دوم آن ۲.۸ متر، مرحله سوم ۲ متر و مرحله چهارم آن ۱.۳ متر می‌باشد. PSLV که مراحل آن از هر دو نوع سوخت مایع و جامد بهره می‌برند، اولین بار در سال ۱۹۹۳ به فضا پرتاب شده و با احتساب این پرتاب تاکنون ۵۲ مأموریت را پشت‌سر گذاشته که در ۳ مورد با شکست مواجه شده است. این ماهواره‌بر قادر به حمل ۳۸۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو بوده و هر بار پرتاب آن بین ۱۸ تا ۲۸ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

wikipedia ، wikipedia ، wikipedia  ، space.skyrocket ، weather ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16164
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها