ستاره‌شناسان ژاپنی فاصله دورترین کهکشان کشف‌شده را با دقتی بالا اندازه‌گیری کردند

0 263

اخترشناسان فاصله قدیمی‌ترین و دورترین کهکشان کشف‌شده را با دقت ۱۰۰ برابر بیشتر از قبل اندازه‌گیری کردند. بررسی‌های قبلی نشان می‌داد این کهکشان موسوم به GN-z11 که زمان تشکیل آن به حدود ۱۳.۴ سال پیش برمی‌گردد، دارای طیف‌بینی انتقال به سرخ بالایی برابر ۱۱.۰۹ می‌باشد. این رقم نشان دهنده فاصله‌ای است که نور طی می‌کند تا از کهکشان به زمین و تلسکوپ فضایی هابل برسد و به‌عنوان ضریب z شناخته می‌شود.

ستاره‌شناسان دانشگاه توکیو (University of Tokyo) ژاپن و رصدخانه ملی نجوم ژاپن (National Astronomical Observatory of Japan) در بررسی‌های جدید خود موفق شدند پدیده انتقال به سرخ را با دقت ۱۰۰ برابری نسبت به قبل اندازه‌گیری کنند و این مقدار در تحقیقات جدید برابر ۱۰.۹۵۷ اندازه‌گیری شده است. در نتیجه با کمک ضریب z گفته می‌شود که کهکشان مذکور فاصله‌ای حدود ۳۲ میلیارد سال نوری از زمین دارد.

انتقال به سرخ پدیده‌ای است که طی آن نور ساطع‌شده از جرم شامل امواج مرئی، فرابنفش، اشعه ایکس، اشعه گاما و مانند این‌ها به سمت طول موج قرمز در انتهای طیف می‌رود. در نتیجه نوری که به‌وسیله طیف‌سنج به‌ثبت می‌رسد، طول موج بلندتر و فرکانس کمتری از نور ساطع‌شده از منبع خواهد داشت. تلسکوپ فضایی هابل که این کهکشان را کشف کرده، تاکنون چندین بار این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. با‌این‌وجود هابل نمی‌تواند به‌صورت دقیق به چنین اطلاعاتی دست پیدا کند. از‌این‌رو برای بررسی اشعه ماوراء بنفش، از طیف‌سنج موسفیر (MOSFIRE) تلسکوپ کک آی (Keck I) در ایالت هاوایی آمریکا کمک گرفته شد.

شاید این‌گونه تصور شود که با توجه به ثابت بودن سرعت نور، این کهکشان در فاصله ۱۳.۴ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. اما واقعیت این است که در حال حاضر فاصله این کهکشان با کره زمین از مرز ۳۲ میلیارد سال نوری فراتر رفته است. علت این مسأله آن است که جهان با سرعت بالایی در حال بسط بوده و بنابراین فاصله کهکشان مذکور با زمین روز به روز در حال افزایش می‌باشد.

 

mehrnews ، digiato ، sci-news

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16163
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها