حامل فضایی استارت‌آپ آمریکایی در دومین پرتاب آزمایشی مداری به فضا رسید+فیلم

0 273

استارت‌آپ آمریکایی استرا (Astra) در دومین مأموریت پرتاب آزمایشی مداری حامل فضایی راکت ۳ (Rocket 3) خود تا حدودی موفق بود و این حامل به فضا رسید؛ اما در دستیابی به مدار لئو ناکام ماند. طی این عملیات حامل فضایی راکت ۳.۲ روز سه‌شنبه ۱۵دسامبر (۲۵آذر) ساعت ۲۰:۵۵ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی PSCA در آلاسکا به فضا پرتاب شد. 

راکت ۳.۲ که در عملیات مذکور هیچ محموله‌ای را حمل نمی‌کرد، از خط کارمان گذشت و به ارتفاع ۳۹۰ کیلومتری از سطح زمین و سرعت ۷.۲ کیلومتر بر ثانیه رسید، اما نتوانست به مدار برسد. به‌گفته کریس کمپ (Chris Kemp)، مدیر اجرایی استرا، موتور مرحله دوم هنگام تخلیه سوخت حدود ۱۲ تا ۱۵ ثانیه زودتر از زمان مدنظر خاموش شد. با‌این‌وجود مقامات استرا می‌گویند نتایج این مأموریت اطلاعات مناسبی را در اختیار آن‌ها قرار داده است. 

اولین مأموریت پرتاب مداری این حامل موسوم به راکت ۳.۱ در سپتامبر سال جاری میلادی صورت گرفت که طی آن حامل یادشده مدت کوتاهی پس از آغاز عملیات و به‌دلیل ایجاد مشکل در مرحله اول ناکام ماند. راکت ۳ یک حامل فضایی دو مرحله‌ای با طول کلی ۱۱.۶ متر می‌باشد که قادر به حمل ۱۵۰ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین است و مرحله اول آن دارای ۵ موتور موسوم به دلفین (Delphin) می‌باشد. مرحله دوم این حامل نیز مجهز به یک موتور با نام اتر (Aether) است و هر دو مرحله از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برند. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید است که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب می‌باشد.

استرا پیش‌تر و در سال ۲۰۱۸ حامل‌های راکت ۱.۰ و راکت ۲.۰ را با هدف انجام پرتاب‌های زیرمداری توسعه داده بود و هر دو مأموریت را با موفقیت به‌انجام رساند. استارت‌آپ مذکور تمرکز فعالیت‌های خود را در سال ۲۰۱۹ به طراحی و ساخت راکت ۳ برای پرتاب به مدار لئو معطوف کرد و طی آن سامانه‌های پیشران، اویونیک و سایر اجزا را در این حامل با کارایی بالا که توسط پمپ الکتریکی تغذیه می‌شود، ادغام نمود.

استرا قصد دارد با حامل فضایی راکت ۳ خود در چالش پرتاب آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به دارپا (DARPA) شرکت کند؛ چالشی که هدف از آن اثبات قابلیت‌های پرتاب‌های فضایی شرکت‌ها عنوان شده و طی آن مبالغی به شرکت‌ها اختصاص می‌یابد. بنابر اظهارات کریس کمپ این شرکت در صورت موفقیت در انجام مأموریت‌ پرتاب خود برنامه دارد به‌صورت مداوم اقدام به انچام پرتاب‌های کم‌هزینه کند. وی از مشتریان خاصی برای این پرتاب‌ها نام نبرده، اما عنوان کرده که مأموریت‌های پرتاب‌ برای هر دو گروه مشتریان دولتی و تجاری انجام خواهد شد.

 

youtube ، espash ، spacenews ، wikipedia ، space ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16161
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها