ثبت تصویری خیره‌کننده از لکه خورشیدی توسط یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های خورشیدی جهان

0 280

اخترشناسان یک عکس با جزئیات فوق‌العاده را منتشر کرده‌اند که ساختار یک لکه خورشیدی غول‌پیکر را به‌نمایش می‌گذارد. این تصویر در آخرین مراحل راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های خورشیدی جهان موسوم به DKIST (سرواژه Daniel K. Inouye Solar Telescope) در آمریکا گرفته شده است. لکه‌های خورشیدی به‌عنوان لکه‌های تاریک ظاهر شده و در مناطقی از خورشید که میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی وجود دارد، ایجاد می‌شوند. این مناطق از افزایش بخشی از گرمای محبوس در خورشید جلوگیری می‌کنند، بنابراین بخش خنک‌تری را روی سطح آن ایجاد می‌نمایند.

لکه‌های مذکور با وجود دمای پایین‌تر نسبت به محیط اطراف، باز هم به دمای حدوداً ۴۱۵۰ درجه سلسیوس می‌رسند. در این تصویر شکل‌گیری سلول‌های همرفتی در پلاسمای آشفته که سطح خورشید را تشکیل می‌دهند، به‌چشم می‌خورد. در اطراف این لکه خورشیدی با یک ناحیه رگه‌دار نامعمول روبه‌رو هستیم که علت آن، تداخل گازهای گرم‌تر و سردتر میدان‌های مغناطیسی و ماده فوق گرم است که به‌سمت بالا حرکت می‌کند.

ساخت تلسکوپ مذکور از سال ۲۰۱۳ توسط «بنیاد ملی علوم» (National Science Foundation) آمریکا آغاز شده و زمانی که تکمیل شود، این رصدخانه پیشرفته می‌تواند ابزارهای مورد نیاز برای اندازه‌گیری ساختارهای مغناطیسی موجود روی سطح و در اتمسفر خورشید را در اختیار دانشمندان قرار دهد. با این ابزارها اخترشناسان می‌توانند به درک بالاتری از فرایندهای مغناطیسی و پلاسما برای فعالیت‌های خورشیدی دست پیدا کنند. مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شده روند ساخت DKIST با تأخیر مواجه شود، با‌این‌حال انتظار می‌رود سال آینده میلادی این مرکز فعالیت‌های علمی خود را آغاز کند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16149
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها