ماهواره ارتباطاتی یک شرکت آمریکایی توسط اسپیس‌ایکس در مدار زمین قرار گرفت

0 230

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) یک ماهواره ارتباطاتی با مأموریت ارائه خدمات پخش رادیویی را برای شرکت آمریکایی سیریوس‌ایکس‌ام (SiriusXM) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز یکشنبه ۱۳دسامبر (۲۳آذر) ساعت ۱۷:۳۰ به‌وقت گرینویچ توسط ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام شد. ماهواره مذکور موسوم به SXM-7 توسط شرکت آمریکایی مکسار (Maxar Technologies) ساخته شده و در مدار ژئو در ارتفاع حدوداً ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است.

این ماهواره با وزنی در حدود ۷ تُن دارای عمر طراحی ۱۵ سال بوده و از باس ماهواره‌ای SSL-1300 بهره می‌برد. SXM-7 دارای تعدادی ترانسپاندر در باند S بوده و به‌منظور ارائه خدمات به مشتریان در ایالات متحده و همچنین گسترش پوشش در کانادا و منطقه کارائیب به فضا پرتاب شده است. ماهواره مذکور دارای یک آنتن بازتابنده بزرگ است که امکان پخش سیگنال‌های رادیویی برای گیرنده‌های وسایل نقلیه در حال حرکت را فراهم می‌آورد. انتظار می‌رود SXM-7 با ماهواره XM-3، یکی از ماهواره‌های قدیمی سیریوس‌ایکس‌ام، جایگزین شود؛ ماهواره‌ای که در سال ۲۰۰۵ در مدار قرار گرفته بود. قرار است ماهواره SXM-8 نیز سال آینده میلادی به فضا پرتاب شود.

نمای ماهواره SXM-7

فالکون-۹ که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با قابلیت بازگشت‌پذیری است که طول کلی آن ۷۰ متر و قطر هر دو مرحله‌اش ۳.۷ متر می‌باشد. در این مأموریت مرحله اول این پرتابگر با موفقیت در محل تعیین‌شده در اقیانوس اطلس فرود آمد. این ماهواره‌بر که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تُن وزن داشته و قادر به انتقال نزدیک به ۲۳ تُن محموله به مدار لئو است. فالکون-۹ اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و با احتساب این مأموریت تاکنون ۱۰۲ بار به فضا پرتاب شده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. ماهواره‌بر مذکور از نفت سفید اصلاح شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. 

 

wikipedia ، space.skyrocket ، spaceflightnow ، spacenews ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16145
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها